دوشنبه ۲۱ دی ۹۴
«از محمود بن لبید در جریان گفتمانی که با فاطمه علیها السلام درباره
امامت علی علیه السلام داشته است،نقل شده است: از او پرسیدم: ای بانوی من!
چرا او (علی علیه السلام) از گرفتن حقّش دست کشید؟ فرمود:«ای ابو عمر!
پیامبر خدا فرمود: “مَثَل امام (یا فرمود: مَثَل علی علیه السلام)، مَثَل
کعبه است که به سراغش می آیند، ولی او به سراغ کسی نمی رود”»
غربت مهدی فاطمه دست کمی از خانه نشینی همسر زهرا ندارد،
امام اول را نخواستند؛
خانه نشین شد.
امام دوم را نخواستند؛
خانه نشین شد.
امام سوم را خواستند؛
اما یاری اش نکردند؛
شهید شد.
تا امام یازدهم را ما گفتیم.
تاریخ هم برای ما خواهد نوشت که؛
امام دوازدهم را یا نمی خواستند و یا با رَگِ کوفیشان می خواستند؛
یاری اش نمی کردند و فقط با زبان او را می خواندند.
از محمود بن لبید در جریان گفتمانی که با فاطمه علیها السلام درباره امامت علی علیه السلام داشته است،نقل شده است:
از او پرسیدم: ای بانوی من! چرا او (علی علیه السلام) از گرفتن حقّش دست کشید؟
فرمود:«ای ابو عمر! پیامبر خدا فرمود:
“مَثَل امام (یا فرمود: مَثَل علی علیه السلام)، مَثَل کعبه است که به سراغش می آیند، ولی او به سراغ کسی نمی رود”» [۱]
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود:
« مَثَل تو در بین امّت، همچون کعبه است که خداوند، آن را نشان قرار داده
که از هر راه دور و وادی دور افتاده ای به سوی تو آیند، و تو همان نشانه
ای که نشان هدایت است و آن نور دینی که همان نور خداست.»[۲]
از ابوذر هم نقل شده است:
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«مَثَل علی بین شما (یا فرمود بین این امّت)، همچون مَثَل کعبه پوشیده است.
نگاه کردن بر آن، عبادت است و آهنگ او نمودن، واجب است.»[۳]
—————
[۱]. کفایة الأثر:۱۹۹، بحار الأنوار:۲۲۴:۳۵۳:۳۶٫
[۲] خصائص الأئمّة:۷۳٫
[۳] تاریخ دمشق:۸۹۴۸:۳۵۶:۴۲، مناقب علی بن أبی طالب:۱۴۹:۱۰۷، کفایة الطالب: ۱۶۱٫