منتظرالمهدی۳۱۳

منتظرالمهدی۳۱۳

  • محتوای وبلاگ
  • درباره من
  • موضوعات و کلیدواژه ها
  • آمار و آرشیو
  • مطالب کوتاه و جالب در مورد امام زمان (عج)

    چرا به هنگام شنیدن نام قائم (عج) برمی‌خیزیم؟
    هنگامى که «دعبل خزاعى» اشعار خود را در محضر امام هشتم علیه السلام خواند، چون از بقیة اللَّه و قیام شکوه‏مند آن حضرت یاد کرد، امام رضا علیه السلام از جاى برخاست و دست مبارکش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولى عصر(عج) تواضع نمود و براى فرجش دعا کرد. از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم؟ فرمودبراى آن حضرت غیبت طولانى است و این لقب یادآور دولت حَقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. و لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى که به دوستانش دارد، به هر کسى که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت‏ آمیز می کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند منان مسئلت بنماید.

    هرگاه راه خودراگم کردی بگویا اباصالح

    درزندگی ما بسیاری ازمواقع پیش می آید که دچار تردیدوسردرگمی میشویم وبرای پیداکردن مسیر وراه صحیح شاید دچارخطاشویم برای این مشکل درزندگی نیزائمه ماراه حلی قرار داه اند که امام صادق علیه السلام میفرماید:

    هرگاه راه ومسیرخود راگم کردی پس بانگ برآور:ای اباصالح یاای صالح- خداوند رحمتش رابرتوفرود آورد!-راه رابه ما نشان ده.

    متن عربی این حدیث درکتاب من لایحضره الفقیه – الشیخ الصدوق ج ۲ ص ۲۹۸ آمده است که به این شرح است:

    بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : ” إذا ضللت عن الطریق فناد ” یا صالح – أو یا أبا صالح – أرشدونا إلى طریق یرحمکم الله ” .

     

    منجم یهودى


    هنگام تولد حضرت ولى عصر(ع)منجمى یهودى در قم اقامت مى کرد که در آن سامان شهرت بسزایى داشت. احمد بن اسحاق که از شخصیت هاى معروف قم و وکیل امام حسن عسکرى (ع)در قم بود، پیش منجم یهودى رفت وگفت: براى ما در فلان روز مولودى به دنیا آمده است، فالى او را براى ما ببین. یهودى گفت: آن چه من از محاسبه هاى خود به دست مى آورم، این است که او یا پیامبر خواهد بود و یا وصی پیامبر. او شرق و غرب جهان را تحت حکومت و سیطره خود در خراهد آورد. من چنین در مى یابم که احدى روى زمین نمى ماند، جز این که در برابر او تسلیم مى شود.

    روزگار رهایی ج ۱، ص ۱۴۱٫

     

    کوه رضوی

    در احادیث اسلامی، «کوه رضوی» یکی از اقامتگاههای حضرت قائم (عج) شمرده شده است.

    امام صادق علیه السّلام از «کوه رضوی» بحث کرده، در پایان می فرماید:

    «از هر درخت میوه در آن هست، و چه پناهگاه خوبی است برای شخص خائف، وه چه پناهگاه خوبی، صاحب این امر را در آن دو غیبت است، یکی کوتاه و دیگری طولانی.» («بحار الانوار»، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و «الغیبة»، نعمانی، ص ۱۶۳)

    در دعای ندبه هم می خوانیم:

    «لَیْتَ شِعْری أیْنَ اسْتَقَرَّت بِکَ النّوی بَل أیُّ أرْضٍ تُُقِلُّکَ أوْ ثَری أبِرَضْوی أوْ غَیْرَها أمْ ذی طُوی

    : کاش می دانستم که کجا دلها به ظهور و آرام و قرار خواهد یافت، در کدامین سرزمین اقامت داری؟ در سرزمین «رضوی» یا غیر آن؟ یا در دیار «ذی طوی» متمکّن گردیده ای؟

    من ای کاش دانستمی جای تو کجا هست و دور است مأوای تو

    بدانستمی بلکه نیز از مکان کجا سرزمین تو شد در جهان

    برضوی و یا ذی طوی ساکنی تو یا غیر این هر دو جا ساکنی

     

    قضاوت قائم (عج)

    از خصائص حکومت امام قائم (عج) قضاوت کردن او، مانند حضرت داوود علیه السّلام است. شیخ مفید می گوید: «چون قائم آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قیام کند، مانند حضرت داوود علیه السّلام، یعنی بر حسب باطن، قضاوت کند، و بی هیچ نیازی به شاهد حکم کند. مهدی (عج) نقشه های پنهانی هر گروه را بداند و به آنان آن نقشه ها را بگوید. مهدی (عج)، دوست و دشمن خود را، با نگاه بشناسد. («الارشاد»، ص ۳۶۵)»
    چگونگی قضاوت حضرت داوود علیه السّلام و ماجرای آن در سوره انبیاء، آیه ۷۸ آمده است. (ر.ک. به «تفسیر نمونه»، ج ۱۳، ص ۴۶۵)

     

    زوراء

    از جمله مکانهایی که در احادیث مربوط به قائم (عج) از آن سخن به میان آمده، شهر «زوارء» است.

    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در توصیف شهر زوارء فرمود: «شهری است در مشرق که در بین رودها واقع شده که در این شهر شرورترین انسانها ساکن می شوند و عدّه ای از ستمکاران امّت من هم در آنجا سکنی می گزینند». («عقدالدّرر»، ص ۸۱)

    همچنین امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه فرمود:

    «در حوالی روی کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا می شود که آن را «طهران» می نامند و آن «دار الزوراء» است و …»

    اهل شهر زوراء دچار قحطی و فتنه و بلا می شوند. («جهان در آینده»، ص ۱۰۶)

    اما صادق علیه السلام در ضمن حدیثی به علائم قیام حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و فرمود:

    «خروج مردمی از فرزندان عمویم زید در یمن و به غارت رفتن پرده ی کعبه، و هر چه مشیّت الهی است همان خواهد شد». («جهان در آینده»، ص ۴۰)

     

    مُسَبّحات

    «مُسَبّحات»، عنوان دسته ای از سوره های قرآن کریم است که با تسبیح و حمد خداوند تبارک و تعالی و با الفاظی چون «سُبْحانَ»، «سَبِّحِ» و «یُسَبِّحُ» آغاز می شود. این سوره ها عبارتند از: بنی اسرائیل، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی.

    امام باقر علیه السّلام در باره فضیلت این سوره ها فرمود:

    «هر کس که همه مسبّحات را پیش از آن که بخوابد، تلاوت نماید، نمیرد تا حضرت قائم (عج) را درک کند و چنانچه مُرد در پناه و همسایگی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم خواهد بود.» («ثواب الاعمال»، ص ۱۴۸)

     

    خواسته امام

    کامپیوتر روشن بود. نرم افزار جدیدی که خریده بودم، روی دستگاه نصب کردم؛ نمایش، جستجو، آیات، روایات و … . وارد منوی جستجو شدم. می خواستم کلمة «مسلمان» را جستجو کنم، خواستم «مسلمان» بنویسم، «سلمان» نوشتم. روایتی روی صفحة مانیتور، میخ کوبم کرد: یکی از یاران امام صادق۷ از ایشان، سخنی را نقل کرده بود:

    - چقدر از شما می شنوم که سلمان فارسی را نام می برید؟

    - نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. می دانی چرا سلمان، اینقدر نزد ما عزیز و گرامی است؟

    - نه نمی‌دانم مولای من!

    - سلمان، به خاطر سه ویژگی نزد ما عزیز و گرامی است:

    خواستة امیر‌المؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت.

    محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می داد.

    علم و عالمان را گرامی می‌داشت.

    سلمان، عبد صالح خدا ، حق گرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود.[۱]

    دوباره مرور کردم: خواستة امیر‌المؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت؛ یعنی، خواستة امام زمان خود را بر خود و خواسته‌اش مقدم می‌داشت.

    راستی! سلمانِ، اگر امروز بود چه می‌کرد؟ من که این قدر به ایرانی بودن «سلمان» مباهات می‌کنم، من چه؟ من چقدر خواستة آقا را در نظر گرفته‌ام؟ موقع حرف؟ موقع کار؟ موقع نگاه؟ موقع…؟ چقدر حساب کرده‌ام آقا این کار را دوست دارد یا نه؟ آقا می‌پسندد یا…؟

    [۱]. بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۲۷

     

    ذی طوی



    «ذی طوی نام مکانی در حدود یک فرسخی مکّه، در را «تنعیم» قرار گرفته، است.

    در روایات عنوان شده که «هنگام ظهور امام قائم (عج) آن حضرت قبل از آنکه کنار کعبه رود و صدای خود را بلند کرده و به جهانیان برساند، در این مکان در انتظار313 نفر از یاران خاصش توقّف می کند، تا اینکه آنها می آیند و به آن حضرت می پیوندند…» («بحارالانوار»، ج ۵۲، ص ۳۰۴ و ۳۰۷)

     

    تسبیح امام زمان (عج ) از روز هیجدهم تا آخر ماه
    سبحان الله عدد خلقه سبحان الله ارضى نفسه سبحان الله مداد کلماته سبحان الله زنه عرشه و الحمدلله مثل ذلک . الصحیفه الهادیه ، ص ۱۲۴

     

    روایتى از امیر مؤمنان على(ع)
    بر طبق روایتى از امیر مؤمنان على(ع) کشف هیکل یکى از نشانه هاى آخر الزمان است منظور از هیکل، هیکل حضرت سلیمان (ع) است که در عصر آن حضرت، معبد بسیار باشکوهى بود و در شهر بیت المقدس قرار داشت و پایه هاى آن بر روى ۳۶۰ ستون از مرمر گران بها وکمیاب استوار بود و در آن ده ها سنگ قیمتى، الواح و نوشته هاى شگفت انگیز وجود داشت که هر بیننده اى را مبهوت مى ساخت.

    زمین آن از بلور شفاف مفروش بود و آب ها از زیر آن روان بودکه بلقیس آن را دریاچه پنداشت و دامنش را بالا زدکه از روى آب عبورکند و به بارگاه حضرت سلیمان باریابد، پرده داران به او تذکر دادندکه آب ها از زیر یک پوشش بلورین روان است.

     

    یاران ایرانی امام مهدی علیه السلام



    از روایات فهمیده می شود که تعداد قابل توجهی از سپاهیان مخصوص حضرت مهدی(علیه السلام) از ایران می باشند. که البته در روایات با تعابیر گوناگونی مانند طرفداران سلمان فارسی، اهل ری، اهل خراسان، قمی ها، اهل فارس و… از ایشان یاد شده است. چنانچه از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: نیروهایی با پرچم های سیاه که از خراسان قیام کرده اند در کوفه فرود می آیند و با آن حضرت بیعت می نمایند.(عقد الدرر، ص ۱۲۹)؛ یا این که فرموده اند: یاران قائم(علیه السلام) سیصد و سیزده نفرند و از فرزندان عجم می باشند.(غیبت نعمانی، ص۳۱۵)
    و بر اساس روایاتی دیگر در زمینه سازی عواملی که قبل از ظهور انجام می گیرد ایرانیان نقش اساسی دارند. در خطبه ای امیرمؤمنان(علیه السلام) در توصیف یاران امام عصر(علیه السلام) فرموده اند که: از اهواز یک نفر، از شوشتر یک نفر، از شیراز سه نفر، … از اصفهان چهار نفر…. ، از بروجرد یک نفر…، … از قم ده نفر، که هم نام اهل بیت رسول الله (ص) هستند و تعداد دیگری از شهرهای ایران را در آن روایت برمی شمرند. (ملاحم ابن طاووس، ص۱۴۶) پس می بینیم که ایران و ایرانیان نقش به سزایی در زمینه سازی و قیام و برپایی حکومت جهانی و الهی حضرت مهدی(علیه السلام) بر عهده دارند.

     

    اِعلام ظهور


    ظهور حضرت مهدى(ع)،ابتدا به وسیله منادى آسمانی اعلام می گردد،آن گاه حضرت در حالى که پشت به کعبه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود رااعلام می کند.

    امیرالمؤمنین(ع) مى فرمایند: هنگامى که منادى ازآسمان ندا مى دهد، حق از آن آل محمد(ع)است شمااگر طالب هدایت و سعادت هستید، به دامان آل محمد (ع) چنگ زنید، حضرت مهدى ظهور می کند. (۱)

    ۱٫احقاق الحق ج ۱۳ ص ۳۲۴٫

    اسامى مقدّس حضرت مهدى(علیه السلام) در کتب مذهبى اهل ادیان



    ۱ ـ «صاحب» در صحف ابراهیم(علیه السلام)

    ۲ ـ «قائم» در زبور سیزدهم

    ۳ ـ «قیدمو» در تورات به لغت ترکوم

    ۴ ـ «ماشیع» (مهدى بزرگ) در تورات عبرانى

    ۵ ـ «مهمید آخر» در انجیل

    ۶ ـ «سروش ایزد» در زمزم زرتشت

    ۷ ـ «بهرام» در ابستاق زند و پازند

    ۸ ـ «بنده یزدان» هم در زند و پازند

    ۹ ـ «لند بطاوا» در هزار نامه هندیان

    ۱۰ ـ «شماخیل» در ارماطس

    ۱۱ ـ «خوراند» در جاویدان

    ۱۲ ـ «خجسته» (احمد) در کندرال فرنگیان

    ۱۳ ـ «خسرو» در کتاب مجوس

    ۱۴ ـ «میزان الحق» در کتاب اثرى پیغمبر

    ۱۵ ـ «پرویز» در کتاب برزین آذر فارسیان

    ۱۶ ـ «فردوس اکبر» در کتاب قبروس رومیان

    ۱۷ ـ «کلمةُ الحقّ» در صحیفه آسمانى

    ۱۸ ـ «لِسانِ صدق» هم در صحیفه آسمانى

    ۱۹ ـ «صمصام الاکبر» در کتاب کندرال

    ۲۰ ـ «بقیة اللّه» در کتاب دوهر

    ۲۱ ـ «قاطع» در کتاب قنطره

    ۲۲ ـ «منصور» در کتاب دید براهمه

    ۲۳ ـ «ایستاده» (قائم) در کتاب شاکمونى

    ۲۴ ـ «ویشنو» در کتاب ریگ ودا

    ۲۵ ـ «فرخنده» (محمّد) در کتاب وشن جوک

    ۲۶ ـ «راهنما» (هادى و مهدى) در کتاب پاتیکل

    ۲۷ ـ «پسر انسان» در عهد جدید (اناجیل و ملحقات آن)

    ۲۸ ـ «سوشیانس» در کتاب زند و هومو من یسن، از کتب زردتشیان

    ۲۹ ـ در کتاب «شابوهرگان» کتاب مقدس «مانویه» ترجمه «مولر» نام «خود شهر ایزد» آمده که باید در آخر الزمان ظهور کند، و عدالت را در جهان آشکار سازد

    ۳۰ ـ «فیروز» (منصور) در کتاب شعیاى پیامبر

     

    کوتاه گفته های آیت الله بهجت در باره امام زمان


    *ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
    * دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.
    * با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟!
    * علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمه این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.
    * انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!
    * مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.
    * افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!
    * قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست!
    * اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!
    * چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!
    * هر کس که برای حاجتی به مکان مقدّسی مانند مسجد جمکران می رود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطه فیض، یعنی فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.
    *حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید!
    * راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛ نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه

     

    غیب شدن مادر مهدی موعود در بدو تولد ایشان


    حکیمه خاتون عمه امام حسن عسکری(ع) می گوید: در شب نیمه شعبان بود که برادرزاده ام امام حسن(ع) مرا دعوت کرد تا افطار در خانه ایشان بروم من هم افطار به خانه امام رفتم و بعد از صرف افطار برادرزاده ام گفت: عمه جان امشب اینجا بمان چرا که امشب خداوند جهان را به نور وجود حجت خویش، نور باران خواهد ساخت.
    تا سحر در کنار نرگس خاتون ماندم و دمدمهای صبح بود که نرجس بعد از پایان بردن نماز به خود می پیچید امام عسکری(ع) از اتاق خویش بیرون آمد و به من فرمود: عمه جان برایش سوره مبارکه قدر را تلاوت کن.
    من یک چیز عجیبی در آن سحرگاه دیدم و آن این بود که هنوز بچه ای که به دنیا نیامده بود همراه من به تلاوت قرآن پرداخت و سوره مبارکه در را با من تا آخرین واژه تلاوت کرد. از شنیدن نوای دل انگیز قرآن او هراسان شدم که امام حسن عسکری(ع) مرا صدا کرد و فرمود:«عمه جان! آیا از قدرت الهی شگفت زده شده ای؟ اوست که ما را در خردسالی به بیان دانش و حکمت توانا ساخت و به سخن در آورد و در بزرگسالی روی زمین حجت خویش قررار می دهد چه جای شگفتی است؟!»
    هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که «نرجس» از نظرم ناپدید گردید و گویی حجابی میان من و او فرو افکنده شد و ما را از هم جدا ساخت در روایت دیگری آمده است که :سپس لحظاتی چند حالت وصف ناپذیری برایم پیش آمد به گونه ای که گویی دستگاه دریافت وجودم از کار افتاده است و نمی دانستم در اطرافم چه می گذرد به خود آمدم و فریاد زنان و به سرعت به طرف اتاق امام دویدم اما پیش از آنچه چیزی بگویم فرمود:« عمه جان بازگرد که او را در همان جا خواهی یافت که از برابر دیدگانت ناپدید شد.»
    به اتاق نرجس بازگشتم ، دیدیم پرده ای که ما را از هم جدا ساخته بود برطرف شده است، چشمم به آن بانوی گرامی افتاد ، دیدم چهره اش غرق در نور است به گونه ای که دیدگانم را خیره ساخت و در همین لحظات کودک گرانمایه ای را دیدم که در حال سجده است و خدای را ستایش می کند.
    (بحار ج،52، امام المهدی، آیت الله سید محمد کاظم قزوینی ص 191)

     

    یا لثارات الحسین


    « یا لثارات الحسین» شعاری است که همیشه در خون شیعه می جوشد : (بیایید به طلب خون حسین). این شعار شورآور ، از ظهر عاشورا از درون خاک کربلا برخاست و همین شعار است که شورشیان دوران شورش بزرگ، شورش مهدی(عج) نیز سر خواهند داد.
    امام جعفرصادق(ع) می فرماید:«...یاران مهدی مردانی هستند پولاد دل و همه وجودشان یقین به خدا، مردانی سخت تر از صخره ها... این مردان تنها از خدا می ترسند و فریاد «لا اله الا الله» آنان بلند است و همواره در آرزوی شهادت و کشته شدن در راه خدایند . شعار آنان « یا لثارات الحسین» است.
    («بحارالانوار»،ج52، ص308)

     

    سجده کردن مهدی موعود در بدو تولد


    در سحرگاه نیمه شعبان مرغ عشق حضرت رسول به دنیا آمد در حالی که بر بازوی راست آن حضرت آیه شریفه
    «وَ قُل جَآءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ البَاطِلَ کَانَ زَهُوقاً»(اسراء-81) نوشته شده بود. او سر بر سجده گذاشته و در سجده خویش می فرمود: «اَشهد اَن لا اله الا الله، وَحدَهُ لا شَریکَ لَه و اَنَّ جدّی مُحَمَّداً رسولُ الله و اَنَّ ابی امیرالمومنین وََلی الله»
    سپس امامان را یکی یکی شمرد تا به خودش رسید و فرمود: «خداوند به وعده ای که به من داده ای و امر خلافت وامامت مرا تمام کن، انتقام مرا از دشمنان بگیر و زمین را به سبب من از عدل و داد پر کن»
    سپس سر از سجده برداشت و به تلاوت این آیه مبارکه پرداخت : آل عمران 18 و 19 : خدا گواهی داد و فرشتگان و دانشمندان نیز، که هیچ خدایی بر پای دارنده عدل جز او نیست، خدایی جز او نیست که پیروزمند و فرزانه است. بی تردید دین در نزد خدا تنها اسلام است.
    (منتهی الامال – ج2- امام المهدی)

     

    نخستین سخنان امام زمان (علیه السلام) بعد از ظهور



    نخستین سخنانى که امام زمان (علیه السلام) بعد از ظهور مى فرمایند، چیست؟
    هنگامى که خداوند متعال اذن ظهور به امام زمان(علیه السلام) بدهند، آن حضرت براى اصلاح جهان از کنار کعبه ظهور مى کنند و نخستین سخنى که مى فرمایند: آیه (بقیة الله خیرلکم …) است. امام باقر(علیه السلام) در روایتى ـ که محمد بن مسلم از ایشان نقل کرده ـ مى فرمایند:
    « حضرت به دیوار کعبه تکیه مى دهد و سیصد و سیزده نفر در خدمتش جمع مى شوند، و اول کلامى که به آن نطق مى کنند، این آیه کریمه است: (بقیة الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین) یعنى آنچه خدا بر شما باقى گذارد بهتر است، اگر واقعاً به خدا ایمان دارند. بعد از آن مى فرماید: منم بقیة الله در روى زمین »
    و نیز در ضمن روایتى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده، حضرت مى فرمایند:
    آقاى ما قائم(علیه السلام) پشت به کعبه مى دهد و مى فرماید :
    اى مردم! آگاه باشید! هر که مى خواهد که به آدم(علیه السلام) و شیث نگاه کند، هر آینه منم آدم و شیث ـ یعنى در اخلاق و احوال و اوصاف ـ و هر که مى خواهد به نوحو پسرش سام نگاه کند، هر آینه منم نوح و سام. آگاه شوید! هر که مى خواهد به ابراهیم و اسماعیل نگاه کند، هر آینه منم ابراهیم و اسماعیل. و هر که مى خواهدبه موسى و یوشیع نگاه کند، هر آینه منم موسى و یوشع. آگاه باشید! هر که مى خواهد که به عیسى و شمعون نگاه کند، هر آینه منم عیسى و شمعون. آگاهشوید! هر که مى خواهد به محمد و امیرالمؤمنین(علیه السلام) نگاه کند، هر آینه منم محمد و امیرالمؤمنین. آگاه باشید! هر که مى خواهد که به حسن و حسین نگاهکند، هر آینه منم حسن و حسین. آگاه شوید! هر که مى خواهد به ائمه او اولاد حسین(علیه السلام)» نگاه کند هر آینه منم ائمه(علیه السلام)خواهش مرا اجابتنمایید و قبول کنید، بدرستى که به شما خبر مى دهم پاره اى چیزها را که به شما خبر داده شده و پاره اى دیگر را که خبر داده نشده است. هر که کتابها و صحفالهى را خوانده از من بشنود

    چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن به رُخت نظاره کردن، سخن خدا شنیدن

     

     

    منصورُ بالرُّعْب



    در روایات اسلامی آمده است که مهدی موعود (عج)، «منصور بالرّعب» و «مؤیّد بالنَّصْر» است. یعنی به هنگام ظهور، رعب او در دلهای قدرتمندان می افتد، و نیروهای غیبی و غیر مرئی به کمک او و یاران او می شتابند و این نیروها، در جای خود، کار خود را خواهند کرد. یک نمونه آن بنابر احادیث بسیار، نابود شدن سپاه عظیم سفیانی است. («خورشید مغرب»، ص ۲۹۷)

     

    سیمای حضرت مهدی



    محدّثان معتبر از شیعه و سنّی، بنابر احادیث بسیار از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و امام علی علیه السلام و دیگر امامان علیه السلام، شمایل و اوصاف امام مهدی (عج) را در کتابهای خویش آورده اند: «چهره اش گندمگون، ابروانش هلالی و کشیده، چشمانش سیاه و درشت و جذاب، شانه اش پهن، دندانهایش برّاق و گشاده، بینی اش کشیده و زیبا، پیشانیش بلند و تابنده، استخوان بندی اش استوار و صخره سان، دستان و انگشتانش درشت، گونه هایش کم گوشت و اندکی متمایل به زردی که از بیداری شب عارض شده، خالی مشکین بر گونه ی راستش پیچیده و محکم، موی سرش بر لاله ی گوش ریخته و به قولی به دوشش ریخته، اندامش متناسب و زیبا و نگاهش دگرگون کننده، خروشش دریاسان فریادش همه گیر و …
    («خورشید مغرب»، ص ۲۸ )

    کرعه



    طبق روایات و احادیث یکی از اقامتگاههای امام قائم (عج) مکانی به نام «کرعه» است.

     

    مهدى موعود در آیات قرآنى


    قسمتى از آیاتى که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام تاویل به ظهور قائم آل محمد، امام زمان علیه السلام شده است .

    1 – اقتربت الساعه . (1)روایت شده که مقصود ساعت قیام آل محمد صلى الله علیه و آله است . (2)
    2 – مدهامتان . (3)
    یونس بن ظبیان از امام صادق علیه السلام روایت نموده که در تفسیر این آیه فرمود: در دولت امام زمان علیه السلام راه میان مکه علیه السلام راه میان مکه و مدینه با درخت خرما اتصال یابد.
    3– الذین یومنون بالغیب . (4)
    امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس اقرار به ظهور امام زمان علیه السلام کند ایمان به غیب آورده است .
    4 – لعل الساعه قریب (5)
    مفضل بن عمر از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده که منظور وقت ظهور قائم علیه السلام است

    1- سوره قمر، آیه ۱٫
    2- بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۴۷٫
    3- سوره الرحمن ، آیه ۶۳٫٫
    4- سوره بقره ، آیه ۱٫٫
    5- سوره شورى ، آیه ۱۶٫ .
    نام کتاب : مسجد مقدس جمکران تجلیگاه صاحب الزمان (عج)
    مؤ لف : سید جعفر میر عظیمى

    الر


    از امام باقر(ع) آمده که حضرت فرمود:در حروف مقطعه قرآن علم بسیارى است خداى تعالى نازل فرمود: الم ذلک الکتاب… پس حضرت محمد(ص) قیام کرد تا اینکه نورش ظاهر گشت و سخنش در دل ها نشست، و آن حضرت متولد شد در هنگامى که از هزاره هفتم، صد و سه سال گذشته بود، سپس فرمود: بیان این مطلب درکتاب خداوند در حروف مقطعه است، هرگاه آن ها را بدون تکرار بشمارى، از حروف مقطعه هیچ حرفى نمی گذرد، جز این که با گذشت آن یکى از بنى هاشم قیام کند. سپس فرمود، الف یک، لام سى، میم چهل، و صاد نود است که مجموع آن ها صد و شصت و یک مى باشد.

    وآغاز قیام امام حسین (ع)(الم) بود. و چون به آخر مدتش رسید، قائم فرزندان عباس درالمص قیام کند، و چون آن بگذرد، قائم ما درالر بپا خیزد. پس این را بفهم و به خاطر بسپار وازنااهل آن را کتمان کن. (۱)

    1-بحارالانوار ج ۲ ۵ ص ۱۰۶ به نقل از مکیال المکارم، ج ۲ص ۴۸۴٫

     

    امام مهدی برای اثبات وجودخود درعصر غیبت صغری ،چه تدابیری اندیشید؟



    حضرت با قطع نظر از زمینه سازی هایی که امامان قبل برای تثبیت مسأله ی ولادت و امامت و غیبت او داشتند، خود نیز به شخصه در این مسأله دخالت کرده و از راه های مختلف در صدد اثبات ولادت و امامت خود برآمدند.

    اینک به برخی از این راه ها اشاره می کنیم:

    1. حضرت کاری کردند که گروهی از بزرگان شیعه بتوانند به ملاقاتشان شرفیاب شوند.

    2. در مواقع ضروری اقدام به انجام کرامت و معجزه می نمود. این معجزات بعضاً توسط سفیران و در برخی موارد نیز توسط خود حضرت انجام می گرفت.

    3. خطّ خاصّ حضرت نیز از جمله قرائن و دلایلی بود که می توانست بر وجود امام عصر دلالت کند؛ زیرا این خط در زمان پدرش، امام عسکری بین مردم مأنوس بوده است، و لذا از جمله راه هایی بود که با رسیدن توقیعات از ناحیه ی مقدّسه، شیعیان به وجود امام زمان خود یقین و اطمینان پیدا می نمودند.

    منبع: بحارالانوار، ج 51، ص 325، ح 44.

     

    رشد و نمو اعجازانگیز امام زمان ع در کودکی



    حکیمه خاتون می گوید: بعد از گذشت چهل روز از تولد حضرت صاحب الامر ع، ملائکه آن حضرت را بازگرداندند.
    پس امام حسن عسکری ع مرا طلبید. چون به خدمتش رسیدم، ناگاه آن کودک را دیدم که در پیش روی او راه می رفت. پس گفتم: ای سید من! این پسر، دو ساله است.
    حضرت تبسمی کرد و فرمود: «بدرستی که فرزندان انبیاء و اوصیا ع هرگاه امام باشند، رشدشان غیر از رشد دیگران است و در هر ماه به اندازه رشد یک سال دیگران رشد می کنند و در شکم مادرش سخن می گوید و قرآن می خواند و پروردگار خود را در زمان شیرخوارگی عبادت می کند و ملائکه، اورا اطاعت می کنند و در بامداد و پسین بر او نازل می شوند.
    پس پیوسته در هر چهل روز، ملائکه آن کودک را بر می گرداندند تا آنکه، چند روز قبل از وفات امام حسن عسکری ع، حضرت صاحب الامر ع مردی شده بود. من او را نشناختم و به امام حسن عسکری ع عرض کردم:« این چه کسی است به دستور می فرمایی که روبروی او بنشینم؟»
    حضرت فرمود: «این پسر نرجس است! این جانشین من است و بزودی من از میان شما می روم، پس سخن او را بشنو و امر او را اطاعت کن.»
    پس بعد از چند روز امام حسن عسکری ع از دنیا رفت.

     

    ویژگی های مخصوص حضرت مهدی (عج)


    1- مخفی بودن آثار حمل در مادر آن حضرت
    2-مخفی بودن ولادت آن حضرت
    3- خاتم الاوصیاء بودن ایشان
    4- پنهان زیستی ایشان
    5- میراث انبیاء نزد ایشان
    6- نبودن بیعت احدی برگردن ایشان
    7- طول عمر فراوان آن حضرت
    8- کشته شدن شیطان به دست آن حضرت
    9- فرود آمدن حضرت عیسی برای یاری آن حضرت و اقتدا به ایشان در نماز
    10-ایجاد حکومت واحد جهانی
    11-گسترش عدل و داد بر زمین به دست آن حضرت

     

    چرا با وجود فساد در جهان حضرت ظهور نمی کنند؟



    وجود فساد و یا گسترش آن در سطح کلّ جامعه ی بشری به علت تامّه برای ظهور حضرت نیست. یکی از اهداف حضرت گسترش عدل و داد است، ولی برای ظهور حضرت احتیاج به فراهم شدن شرایط و مقدّماتی است که در جای خود به طور اجمال به آن اشاره کرده ایم که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

    الف. بالا رفتن سطح فکری جامعه.

    ب. گسترش وسایل و امکانات ارتباط جمعی و تکینک.

    ج. فراهم شدن افرادی خاص و انسان هایی کامل برای همکاری با حضرت در گسترش عدل و توحید در جامعه.

     

    آیا خداوند نمی توانست حضرت مهدی (ع) را بدون غیبت حفظ نماید؟



    در پاسخ می گوییم:



    اولاً: اعجاز، در نظام طبیعت و تکوین خلاف اصل است، مگر آنکه ضرورتی اقتضا کند و در مورد حضرت مهدی اراده ی خداوند بر این تعلّق گرفته که محافظت حضرت از راه غیبت باشد.



    ثانیاً: مصالح و مفاسد و تقدیرات الهی به تبع واقعیت های الهی تغییر پیدا می کند. خداوند متعال برای امت اسلامی یازده امام معصوم به جهت هدایتشان فرستاد، ولی یکی پس از دیگری آنان را به شهادت رساندند و با این که عملکرد بد و کارنامه ی سوئی که از خود نشان دادند تقدیر خداوند بر این تعلّق گرفت که امام دوازدهم را تا مدّتی در پشت پرده ی غیبت قرار دهد تا محرومیّت غیبت امام را احساس کنند و با ظهور حضرتش قدر او را بدانند.



    ثالثاً: مطابق آیات و روایات، یکی از سنّت های حتمی خداوند متعال مسأله ی امتحان امت هاست. امت اسلامی نیز از این قانون استثنا پذیر نیست. و هر امّتی به نحوی امتحان خواهد شد. امتحان امت اسلامی در این عصر و زمان به غیبت امام زمان آن هاست، که آیا با این حالت بر دین و مذهب خود استقامت دارند یا خیر؟

     

    چگونه می توان با 313 نفر، دنیا را تسخیر کرد؟



    در مورد سؤال فوق می گوییم:

    اولاً: مطابق برخی از روایات، حضرت دو نوع یار و یاور دارند: یکی یاران خاص الخاص که 313 نفرند و دیگری یاران خاص که ده هزار نفر می باشند.

    این افراد انسان های عادی به حساب نمی آیند، بلکه کسانی هستند که قلب هایشان در راستای اهداف حضرت مهدی محکم بوده، راسخ قدم می باشند.

    ثانیاً: غلبه ی حضرت با یارانش و برپایی حکومت عدل جهانی تنها از طریق امور عادی نیست تا بعید به نظر برسد، بلکه همان گونه که قبلاً اشاره شد با تأییداتی از جانب خداوند، از قبیل ایجاد رعب در قلوب دشمنان حضرت و تأییداتی از ملائکه خواهد بود.

    ثالثاً: اراده ی حتمی خداوند بر پیروزی حضرت تعلّق گرفته است، و اراده ی او به هر نحو ممکن محقق خواهد شد.

    لذا در قرآن کریم، و در سوره مبارکه بقره، آیه ی 249 می خوانیم: «کَم مِن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذنِ اللهِ»؛ «چه بسیارند گروه اندکی که به اذن خداوند، بر گروه بسیاری چیره می یابند.»

    رابعاً: از لحاظ اسباب و علل ظاهری هم اگر موضوع را بررسی کنیم، حصول چنین فتح و غلبه و تشکیل حکومت الهی، ممکن و عملی خواهد بود، زیرا حضرت در موقعی ظهور خواهد کرد که اوضاع و احوال اجتماعی و اخلاقی و سیاسی کاملاً مساعد باشد. نظیر رشد و توسعه ی سریع اسلام در قرن اوّل است، زیرا در آن عصر، فساد اوضاع اجتماعی و اداری کشورها به حدّی بود که مردم آمادگی پذیرش حکومت اسلامی را داشتند. این وضعیت در عصر ظهور حضرت نیز وجود دارد.

     

    آیا با حضور امام در بین مردم ممکن نبود ستمگران تسلیم او گردند؟



    می دانیم که همه ی افراد در مقابل حقّ و عدالت تسلیم نمی شوند، بلکه از آغاز عالم تاکنون همیشه گروهی در بین بشر وجود داشته اند که دشمن حقّ و حقیقت بوده و برای پایمال کردن آن با تمام قوا کوشیده اند، و در راه نابود کردن آن از هیچ عملی فرو گذار نکرده اند. حضرت مهدی نیز اگر غایب نمی شد، قطعاً درصدد نابودی ایشان برمی آمدند و آن غلبه ی حق بر باطل، چون شرایطش فراهم نشده بود انجام نمی گرفت.

     

    چه کنیم که ایمانمان به وجود حضرت مهدی (ع) بیشتر شود؟


    برای تقویت ایمان به وجود حضرت مهدی از راه هایی می توان استفاده نمود:

    1. بررسی ادلّه ی عقلی می تواند عقل و فکر انسان را نسبت به وجود حضرت مهدی تقویت نماید.

    2. برسی آیات قرآنی و روایاتی که از آن ها استفاده می شود که حضرت مهدی وجود دارد.

    3. مطالعه ی احوال کسانی که به محضر مقدّس حضرت بقیّه الله العظم – ارواحنا الفداء- مشرّف شده اند، که این می تواند نقش
    به سزایی در تقویت قلوب انسان نسبت به وجود حضرت داشته باشد.

    4. قرائت دعاهایی که در آن، خطاب به حضرت شده و با او نجوا دارد می تواند تأثیر به سزایی در اعتقاد انسان به وجود حضرت داشته باشد.

     

    وظایف حضرت عیسی (ع) بعد از نزول از آسمان چیست؟



    ابوهریره در حدیثی از رسول خدا نقل می کند که فرمود: «... او از آسمان فرود می آید... با مردم به جهت دعوت به اسلام جنگ خواهدکرد، صلیب را خرد کرده و خوک را می کشد و جزیه وضع می کند. خداوند در عصر او همه ملت ها به جز اسلام را نابود می گرداند و مسیح دجال زا نیز به هلاکت می رساند. در روی زمین چهل سال درنگ می کند و بعد از وفات، مسلمانان بر او نماز می گزارند».
    ممکن است مقصود از کشتن خوک، کنایه از تحریم خوردن آن بر مسیحیان آن عصر باشد. و مقصود از وضع جزیه، کنایه از ابطال جمیع ادیان است.

     

    حدیث ثقلین چگونه دلالت بر وجود امام زمان (ع) دارد؟



    پیامبر اکرم مطابق حدیثی فرمود: «انّی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض، و عترتی اهل بیتی، و انهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض»؛ « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد مابین آسمان و زمین یا مابین آسمان تا زمین، و عترتم اهل بیتم، و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.»

    در این حدیث پیامبر اکرم می فرماید: «کتاب و عترتم تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند»، مطابق این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند، و این با ظاهر حدیث مخالف است.

    ابن حجر مکّی می گوید: «در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره دارد تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیّت هدایت دارند نخواهد بود، همان گونه که کتاب عزیز پنین است. و لذا اهل بیت امان برای اهل زمین معرفی شده اند. و نیز در روایات آمده است: «در هر قوم و دسته ای عدولی از اهل بیت من است».

    حافظ سمهودی می گوید: از این حدیث «ثقلین» استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد. تا امر به تمسکی که در روایت به آن ها شده معنا پیدا کند، همان گونه که کتاب عزیز چنین است، و لذا اهل بیت امان اهل زمین معرفی شده اند که هر گاه از روی زمین بروند زمین نیز نابود خواهد شد».

    همین معنا از علامه مناوی در شرح جامع الصغیر سیوطی رسیده است. نتیجه اینکه از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه و سنی بوده و از احادیث متواثر است به خوبی استفاده می شود که در هر زمان، امام معصومی از عترت پیامبر و اهل بیت معصوم او باید موجود باشد، امامی که اهلیّت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد، کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور است و لذا می تواند دیگران را نیز به هدایت رسانده و از مطلق ضلالت و گمراهی دور کند. چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی نیست.


    منابع: مسند احمد، ج 5، ص 181 / صواق المحرقه، ص 90 / جواهر العقدین / فیض القدیر، ج 3، ص 15

     

    زنان آخر الزمان


    رسول گرامی اسلام در وصف برخی از زنان آخرالزمان چنین می فرماید:
    «چگونه می شود حال شما هنگامی که زنان شما فاسد شوند و جوانان تان فاسق و شما نه امر به معروف میکنید و نه نهی از منکر!» به پیامبر(ص) گفته شد: آیا واقعاً چنین خواهد شد؟! آن حضرت فرمود:« بله و بدتر از آن]نیز خواهد شد[».
    امام علی(ع) نیز می فرماید:«در آخرالزمان و نزدیک شدن قیامت – که بدترین زمان ها است – زنانی ظاهر می شوند که برهنه و لخت هستند! زینت های خود را آشکار می سازند، به فتنه ها داخل می شوند و به سوی شهوت ها می گرایند! به سوی لذت ها می شتابند، حرام های الهی را حلال می شمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود».

     

    آیا در میان این همه مسلمان و شیعه 313 نفر یار و یاور برای حضرت وجود ندارد تا ظهور کند؟

    در پاسخ این سؤال می گوییم:
    اولاً: در روایات مختلف برای یاران و اصحاب خاص حضرت مهدی علیه السلام صفات و خصوصیات وی‍ژه ای ذکر شده که باید در 313 نفر موجود باشد، و ما به برخی از آن صفات قبلاً اشاره کردیم.
    ثانیاً: همان گونه که در جای خود اشاره کرده ایم، از مجموعه ی احادیث استفاده می شود که حضرت دو دسته یار و یاور بعد از ظهور دارند: یکی یاوران خاص که 313 نفرند و دسته ی دیگر یاوران عام که ده هزار نفرند و باید این تعداد جمعیت نیز آماده شود.
    ثالثاً: فراهم شدن 313 نفر از یاران خاص حضرت علت تامّه برای ظهور حضرت نیست، بلکه یکی از شرایط تحقق ظهور است، حضرت با کمک این تعداد افراد حکومت عدل گستر جهانی را پیاده خواهد کرد، اما اینکه آیا فراهم شدن این تعداد نفر علت تامه ی ظهور است؟ خیر، بلکه علل و عوامل و شرایط دیگری از جمله فراهم شدن زمینه ی لازم و مساعد برای حکومت حضرت نیز لازم است.
    منبع: کتاب هنگامه ظهور

     

    ذوالفقار


    ذوالفقار شمشیری شگرف است که ابتدا متعلق به رسول اکرم(ص) بود و آن حضرت در جنگ احد وقتی که شمشیر علی بن ابی طالب(ع) در گرما گرم نبرد شکست،آن را به او بخشید و از همان زمان ایتن شمشیر جنبه مقدس پیدا کرد. در وجه تسمیه این شمشیر گفته اند: پشت آن خارهای پست و بلندی مانند ستون فقرات آدمی داشته است.
    در مورد منشأ ذوافقار اقوال دیگری هم هست؛ از جمله اینکه در جنگ بدر حضرت علی(ع) آن را پس از کشتن صاحبش عاص بن منبه سهمی به دست آورد، یا جزو هدایای بلقیس به سلیمان(ع) بود و یا ذوالفقار در روز بدر به دست پیامبر(ص) رسید و آن را به حضرت علی(ع) بخشید. این شمشیر سپس به امام حسن و بعد از او به امام حسین(ع) و سرانجام به حضرت مهدی به ارث رسید.
    از حضرت صادق(ع) درابره وجه تسمیه آن به ذوالفقار پرسیدند، حضرت(ع) فرمود: «زیرا امیرالمومنین(ع) ضربتی با آن به هیچ کس نزد مگر آن که در دنیا از حیات «افتقار» (محرومیت) پیدا کرد و در آخرت از بهشت».

    منبع: فرهنگ نامه مهدویت

     

    خَسْف به بَیْداء


    فرو برده شدن در « بَیْداء» ـ که از آن در روایات «خَسْف به بَیْداء» تعبیر شده است ـ از نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج) است. این نشانه در احادیثی که درباره سفیانی سخن گفته اند، فراوان ذکر شده است.
    واژه «خَسْف» به معنای فرو رفتن و پنهان شدن است و « بَیْداء» نام سرزمینی بین مکه و مدینه است . ظاهراً منظور از « خَسْف به بَیْداء» آن است که سفیانی با لشکری عظیم به قصد جنگ با حضرت مهدی(عج) عازم مکه می شود؛ اما در بین راه مکه و مدینه‌ ـ در محلی که به سرزمین بَیْداء معروف است‌ ـ به گونه ای معجزه آسا، به امر خداوند، در دل زمین فرو می رود.
    این حادثه در روایات بسیاری به عنوان یکی از نشانه های ظهور بیان شده و در شماری از آنها بر حتمی بودن آن تاکید شده است. امام باقر(ع) در بخشی از یک روایت مفصل فرمود:«... و سفیانی گروهی را به مدینه روانه کند و مهدی از آنجا به مکه رخت بربندد و خبر به فرمانده سپاه سفیانی رسد که مهدی(عج) به جانب مکه بیرون شده است، پس او لشکری از پی آن حضرت روانه کند ولی او را نیابد تا این که مهدی با حالت ترس و نگرانی بدان سنت که موسی بن عمران داشت داخل مکه شود. آن حضرت فرمود: فرمانده سپاه سفیانی در صحرا فرود می آید، پس آواز دهنده ای از آسمان ندا می کند که«ای دشت آن قوم را نابود ساز» پس آن نیز ایشان را به درون خود می برد و هیچ یک از آنان نجات نمی یابد مگر سه نفر...»
    درباره حتمی بودن این نشانه از روایات متعددی می توان استفاده کرد.


    منبع: فرهنگ نامه مهدویت

     

     

    با وجود این همه افراد متقی و متدینی که دست اندرکار امورخیر سطح جهان اند ، چرا حضرت مهدی علیه السلام ظهورنمی کنند؟


    اولا وجود افراد صالح وخیر علت تامه ی ظهور نیست ، هر چند زمینه فراهم کننده ی آن است . اصل ظهور به خواست و حکمت خداوند بستگی دارد . اراده ی خداوند علت تامه و فاعلی ظهور است که تعیین ، تقدییر و امضا می کند. آمادگی روحی و معنوی مردمان زمینه ی آن است . آنان هرگاه آماده شوند ودعا کند خدا و اراده فرماید و حکمتش به ظهور تعلق گیرد ، آن حضرت ظاهر می شود. این نیست که بگوییم : چون افراد صالح اند، چرا که ظهور نمی شود ؟ بلکه وظیفه ی ما ، در صورت صلاح و تقوای مردم ، دعا و استغاثه است .افراد صالح باید برای تعجیل در فرج ظهور دعا کنند و چشم به راه بودن را نشان دهند.
    از سوی دیگر، تردید در صغرای قضیه است که گفته می شود مردم با تقوا و صالح اند. کجا افراد متقی و صالح بسیارند ؟ وجود آنان درچنین روزگاری (به تعبیرات روایات) از گوگرد سرخ نیز کم تر است. دین نیز در دست افراد بشر ، به سان گوگرد سرخ ، کم یاب است و نگهداری آن چون آتش در کف دست است. اگرخوب ها و خوبی های بیشتر تحلیل شود و با ملاک های قرآنی و روایی و اخلاق اهل بیت سنجش شود6 و به دقت ، تفکرات ، اعتقادات ، اعمال و عمل کرد فردی و اجتماعی و نحوه ی برخورد با دین مطالعه شود، آن گاه معلوم می شود که افراد صالح چه قدر نادرند. داستانی را از پدر یکی از مراجع دینی می آورم . او گفته بود :
    یکی از صلحای شهر به درگاه امام زمان علیه السلام بسیار استغاثه می کند و عر ض می کند :« آقا ! با وجود این همه افراد صالح چرا ظهور نمی کنید؟ مدت ها گریه و زاری می کند . ایشان برای این فرد ظاهر می شوند. می فرمایند : برای این که امتحان کنی که چند نفر از مردمان حقیقتا صالح اند، شب جمعه ، چهل نفر از صالح ترین افراد را در منزل یکی از بهترین صالحان شهر گرد آور، فلان قصاب را هم ( که او نیز از متقی ترین و بهترین مردم بود ) بخوان وسه راس بزغاله آماده کن و قصاب و بزغاله ها را در پشت بام ببر.
    آن مرد نیک شب جمعه ای را انتخاب می کند و از میان تمام صلحا، 40 نفر را دعوت می کندو در حیاط منزل اجتماع می کنند . این ها همه می نشینند و استغاثه میکنند. (ضمنا آن حضرت سپرده بودند که او به مردم نگوید بزغاله ها و قصاب در پشت بام اند) یک مرتبه می بینند نوری بر فراز بام ظاهر شد. یقین می کنند که امام زمان علیه السلام تشریف آوردند. آن گاه نور به طرف پشت بام می رود. یکی از صلحا را که بسیار مرد نیکی بوده است صدا می زنندکه : به پشت بام بیا.
    او به پشت بام می رود. بعد از چند دقیقه ، می بینند که از پشت بام خون جاری شد! یقین می کنند که امام زمان علیه السلام این شخص را سر بریده اند و این خون اوست . گروهی فرار می کنند. چند دقیقه ی دیگر صدا می کنند و می گویند : فلان شخص (یکی دیگر از صلحا) بیاید.
    آن صالح هم به پشت بام می رود. چند لحظه ی دیگر می بیننند که باز هم از ناودان خون جاری شد و یقین میکنند که نفر دوم هم به دست آن حضرت سر بریده شد. تمام آنها می روند و سه نفر بیشتر نمی مانند. نفر سوم را صدا می کنند. در این هنگام فقط همان نفر می ماند و بقیه هم می روند. او هم ـ یکی از افراد بسیار صالح بودـ بالا می رود سپس خون از ناودان جاری می شود.
    بعد امام علیه السلام به آن فرد استغاثه کننده و بی تاب می فرماید :« مردم این گونه اند. با این که یقین کردند که ما تجلی کردیم ـ به خاطر این که گمان کردند (نه یقین)که آنان سر بریده شدند ـ همه آن ها پا به فرار گذاشته و رفتند ، حال آن که این خون بزغاله هایی بود که قصاب سر می برید !»
    مردم باید امتحان گردند واز امتحان در آیند.و غیر از این داستان ، داستان های زیاد دیگری در تاریخ هست که اتفاق افتاده و نشان داده که مردم هنوز آماده ی ظهورنیستند . با زبان ، ظهور را می خواهند‌، لیکن در دل رنگ دیگری دارند. هنگامی که امتحان پیش می آید ، حقایق آشکار می گردد :
    « احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا : امنا و هم لا یفتنون؟! ولقد فتنا الذین من قبلهم ...»7
    یکی از سنت های لایتغیر خداوند ، امتحان است . امتحان که پیش بیاید ، بسیاری از مردم مردود می شوند و بسیاری هم تجدید. قبول شده در مرحله ی اول بسیار اندک است . آن چه بر ماست این است که : به سوی صلاح حقیقی (نه ادعا یی و ریایی) رو آوریم و در همان حال از دعا و استغاثه نکاهیم. اندیشه و دلمان ، ظهور امام عصر علیه السلام و پیروی از حضرت او باشد تا مگر خداوند منان به دعای سوخته ای ترحم کندو جهانیان را از سرگردانی و حیرت نجات بخشد. آری ، وظیفه ی ما دعا و استغاثه و صلاح و اصلاح است.
    در این باره ، مراجعه کنید به :
    ـ مکیال المکارم علیه السلام : 255 ـ 262
    ـ روزگار رهایی : 1 ـ 349 .
    ـ پیوند معنوی.
    ـ معرفت امام عصر علیه السلام 288.
    ـ مهر محبوب : 2528 ـ 261.

     

    اهل مشرق در عصر ظهور



    پیامبر اکرم(ص) فرمودند: گنجی در نزد شماست که بر سر آن جنگی میان سه نفر از فرزندان پادشاهان اتفاق می‌افتد که هیچ یک در آن به پیروزی نمی‌رسند. سپس از سمت مشرق پرچم‌های سیاهی پدیدار می‌شود، آنها نبردی خواهند کرد که هرگز مانند آن اتفاق نیفتاده است.

     

    چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نیامده است تا هیچ ابهامی در وجودش باقی نماند ؟



    قرآن کریم برای معرفی شخصیتهای الهی از سه راه وارد می شود ، و در هر موردی طبق مصالحی از شیوه خاصی پیروی می کند. گاهی معرفی با اسم ، گاهی معرفی با عدد ، و گاهی نیز معرفی با صفت.
    اگر نام حضرت مهدی علیه السلام در قرآن نیست ، ولی صفات و خصوصیات حکومت او در قرآن وارد شده است.
    اصولا قرآن در معرفی افراد ، مصالح عالی را در نظر می گیرد . گاهی مصالح ایجاب می کند تنها به صفات افراد بپردازد ، چنان که درباره حضرت مهدی علیه السلام جریان از این قرار است که :
    اولا: تشکیل چنین حکومتی ، در مواردی صریحا و در موارد دیگر به طور اشاره در قرآن وارد شده است. آیاتی که در سوره توبه و صف از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهانی نوید می دهد ، مانند : « تا آن را بر همه ادیان پیروز سازد » ، اشاره به تشکیل این حکومت است. زیرا مفسران گویند : مضمون این آیه را که پیشگویی از گسترش فراگیر و همه جانبه اسلام در سطح جهان است ، هنوز تحقق نپذیرفته است.
    از این گذشته ، در آیه 106 سوره انبیاء می فرماید : ما پس از ذکر در زبور نوشتیم که بندگان شایسته من ، وارث زمین خواهند بود . آیه شریفه نوید می دهد که صالحان ، وارثان زمین خواهند بود و حکومت جهان را به دست خواهند گرفت . و به اتفاق تاریخ بشر ، هنوز این وعده الهی تحقق نپذیرفته است.
    ثانیا : اگر نام اصلی امام زمان علیه السلام را نبرده ، به خاطر مصلحتی است که برای اهل فضل و درک مخفی نمی باشد ، زیرا به همان علت که نام امام علی علیه السلام را نبرده ، نام آن حضرت را نیز ذکر ننموده است. اگر نام این پیشوایان گرامی را می برد ، کینه های دیرینه بدر و احد و حنین بار دیگر زنده می شد ، ولذا مطلب را به صورت کلی مطرح کرده و فرموده است : بندگان شایسته من ، وارث زمین خواهند بود. نام بردن از گذشتگان ، مانند لقمان و ذی القرنین ، قابل قیاس با افراد آینده نیست ، درباره گذشتگان ، حسد ها و کینه ها تحریک نمی گردد ، و افراد سود جو و شهرت طلب نمی توانند از آن سوء استفاده کنند ، ولی بردن نام آیندگان این محظور را دارد.
    آیا شما فکر می کنید که تنها ذکر نام ، دردی را دوا می کند ؟ آیا فکر می کنید که اگر نام امام زمان علیه السلام در قرآن برده می شد ، امکان نداشت که در طول تاریخ ، شیادان و افراد شهرت طلب آنان سوء استفاده نکنند ، یا افرادی روی غرض های خاط ، وجود او را انکار نمایند ؟ تجربه تاریخی نشان داده است که اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده می شد ، باز در طول تاریخ ، شیادان و مدعیان دروغین مهدویت پیدا می شدند و نام خود را امام زمان و مهدی موعود می گذاشتند ، تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست کنند. مگر خدا نام پیامبر صلی الله علیه او آله وسلم را در انجیل نبرده است ؟ ولی گروههای مغرض ، از آن بهره برداری ناجوانمردانه کردند.

     

    اینکه می گویند امام زمان با قران تازه ظهور می کنه یعنی چه ؟



    امام صادق (علیه السلام) می فرماید)اذا خرج القائم یقوم بامر جدبد و کتاب جدید و سنه جدید و قضاء جدید) هنگامی که قائم خروج کند امر تازه ، و کتاب تازه و روش تازه و داوری تازه ای با خود می اورد(اثبات الهدی، شیخ حر عاملی ، ترجمه احمد جنتی ، دارالکتب اسلامیه ج 7 ص 83 )
    یعنی در آن زمان اسلام را آنچنان از لابلای انبوه خرافات و تحریفات و تفاسیر نادرست بیرون می آورد که گویی بنایی کاملا نو و جدید ساخته است .
    در مورد کتاب جدید نه مفهوم ان است که که یک کتاب اسمانی جدید بر او نازل می شود چرا که امام قائم است و حافظ دین نه پیامبر و آورنده کتاب جدید بلکه قران را چنان از زوایای تحریفهای معنوی و تفسیرهای نادرست بیرون می کشد که می توان نام کتاب جدید بر آن گذاشت .(حکومت جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجعه الشریف ) ، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ، ج یازدهم، انتشارات نسل جوان ، سال 1380؛ ص 285)
    شاهد این گفتار علاوه بر صراحت قران در زمینه ختم نبوت در ایه 40 سوره اجزاب و گذشته از روایاتی که صریحا مساله خاتمیت پیامبر اسلام را ثابت می کند احادیث متعددی است که تصریح می کند او با همان روش پیامبر اسلام و کتاب و سنت و آئین او بر می خیزد .(همان ص 286)
    عبدالله بن عطا می گوید : از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم روش و سیره مهدی (روحی له الفداه) چگونه است ؟ امام در پاسخ فرمود : همان کاری را که رسول خدا انجام داد انجام می دهد، برنامه های (نادرست ) پیشین را ویران می سازد همانگونه که رسول خدا اعمال جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را نوسازی می کند (بحار الانوار، چاپ موسسه الوفاء بیروت 1404 هجری قمری، ج 52 ص 352)
    و در کتاب اثبات الهدی می خوانیم که پیامبر (صلی الله علیه و اله )فرمود :قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از فرزندان من است ....مردم را به پیروی من و آئین من وا می دارد و آنها را به کتاب پروردگارم دعوت می کند(اثبات الهدی, همان ج 7 ص 78)

     

     

    نظری کوتاه بر افکار ملل مختلف جهان



    اعتقاد به ظهور مصلح جهانی در پایان دنیا که اعتقادی بس دیرینه و ریشه دار است نه تنها از اشتیاق و میل درونی هر انسانی نشأت می گیرد، بلکه زاییده نوید های پیامبران الهی در طول تاریخ بشریت به مردم آزادی خواه جهان است.

    1- ایرانیان باستان معتقد بودند که ((گرزاسپه)) قهرمان تاریخی آنان زنده است ودر کابل خوابیده و صد هزار فرشته از اونگهداری می کنند تا روزی که بیدار شود و جهان را اصلاح نماید.

    2- گروهی دیگر از ایرانیان عقیده داشتند که کیخسرو پس ازتنظیم کشور واستوار ساختن شالوده فرمانروایی دیهیم پادشاهی به فرزند خود داد و به کوهستان رفت و در آن جا آرمیده تا روزی ظاهر شود و اهریمنان را از جهان براند.

    3- نژاد اسلاو بر این عقیده بودند که از مشرق زمین یک نفر بر خیزد و تمام قبایل اسلاو را متحد سازد و آنها را بر دنیا مسلط گرداند.

    4- نژاد ژرمن معتقد بودند که یک نفر فاتح از طوایف آنان قیام نماید و ژرمن را بر دنیا حاکم گرداند.

    5- اهالی صربستان انتظار ظهور(( مارکو کرالیویچ )) را داشتند.

    6- برهمائیان در آخر زمان ((ویشنو)) ظهور می نماید و بر اسب سفیدی سوار می شود و شمشیر آتشین بر دست گرفته و مخالفین را خواهد کشت و تمام دنیا برهمن گردد و به این سعادت برسد.

    7- ساکنان جزایر انگلستان از چندین قرن پیش منتظرند که ((آرتور)) روزی از جزیره آوالون ظهور کند و نژاد ساکسون را بر دنیا پیروز کند و خوشبختی جهان نصیب آن ها گردد.

    8- اقوام اروپای مرکزی در انتظار ظهور((لوخص)) هستند.

    9- اقوام آمریکای مرکزی معتقدندکه ((کوتزلکوتل)) نجات بخش جهان پس از بروز حوادثی درجهان غالب می شود.

    10- چینی ها معتقدند که ((کریشنا)) ظهور کرده و جهان را نجات می دهد.

    11- زرتشتی ها معتقدند که ((سو شیانس نجات دهنده بزرگ جهان)) دین را در جهان رواج داده، فقر و تنگدستی را ریشه کن می سازد. ایزدان را از دست اهریمن نجات می دهد ومردم جهان را همفکر وهم گفتار وهم کردارمیگرداند

    12- قبایل ((ای پوور)) معتقدند روزی خواهد رسید که در دنیا دیگر نبردی بروز نکند و آن به سبب پادشاهی دادگر در پایان جهان است.

    13- گروهی از مصریان که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد در شهر ممفیس زندگی می کردند، معتقد بودند که پادشاهی در آخرالزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط شده، اختلافات بین طبقات اجتماعی را از بین می برد و مردم را به آرامش و امنیت می رساند.

    14- گروهی دیگر از مصریان باستان معتقد بودند که فرستاده خدا در آخرالزمان درکنار خانه خدا پدیدار گشته جهان را تسخیر می کند.

    15- یونانیان می گویند ((گالویبرگ)) نجات دهنده بزرگ ظهور خواهد کرد و جهان را نجات خواهد داد.

    16- یهودیان معتقدند که در آخرالزمان ((ماشیع، مهدی بزرگ)) ظهور می کند واو را از اولاد حضرت اسحاق می پندارند در صورتی که تورات او را صریحأ از اولاد حضرت اسماعیل می داند.

    17- نصارا نیز به وجود حضرت اعتقاد دارند و می گویند او در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و بر عالم چیره خواهد شد.(او خواهد آمد. داوود الهامی و علی اکبر مهدی پور. دارالتبلیغ اسلامی)

    این مطالب هرچند با اوصاف و خصوصیات حضرت مهدی (عج)از دیدگاه دین اسلام مطابقت ندارد،اما نشانگر این واقعیت است که از زمان های دور نسل بشرمنتظر یک مصلح جهانی و کامل هستند.

     

    حکم منکرین امام زمان(علیه السلام)


    قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
    (لَیْسَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَبَیْنَ أَحَد قِرابَهٌ، وَمَنْ أَنْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَسَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح)[1]
    بین خداوند عزّوجلّ و هیچ کس قرابت و خویشاوندى نیست، هر که مرا انکار کند از من نیست، و راهِ او راه فرزند نوح است.
    شرح
    این عبارت، بخشى از جواب هاى امام زمان(علیه السلام) به پرسش هاى اسحاق ابن یعقوب است. از جمله ى آن سؤال ها، سؤال از حکم کسانى است که از اهل بیت و نسل پیامبرند و از فرزندان عموى آن حضرت شمرده مى شوند، ولى منکر امام زمان اند. او مى پرسد: «آیا با وجود این که منکران حضرت، از ذرارى پیامبرند، گمراه اند یا نه؟» حضرت(علیه السلام)در جواب این سؤال به نکته اى اشاره مى کند و مى فرماید:
    میان خدا و هیچ کس، قرابت و خویشاوندى وجود ندارد که به جهت آن درباره اش ملاحظه ى خاصى صورت گیرد; لذا اگر فردى نافرمانى خدا را کند ـ هر کس که باشد ـ سرنوشتش دوزخ است.
    یکى از موارد نافرمانى خدا، انکار امامت امام زمان یا انکار وجود اوست. آن که این نظر را داشته باشد، راهى را که مى پیماید، راه فرزند نوح است. او به هر جا پناه برد، نجات نیابد; همان گونه که کوه بلند، فرزند حضرت نوح را نجات نداد.
    این حدیث را روایتى که شیعه و سنّى در کتب روایى خود آورده اند، تأیید مى کند; و آن این که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:
    مَثل اهل بیت من، مَثل کشتى نوح است، هر کس سوار بر آن شود، نجات مى یابد و کسى که از آن تخلّف کند، غرق مى شود.[2]


    [1]. کمال الدین، ص484، ح3 ; الغیبه، طوسى، ص290، ح247 ; احتجاج، ج2، ص283 ; کشف الغمه، ج3، ص339 ; إعلام الورى، ج2، ص270 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1113 ; بحارالأنوار، ج53، ص180، ح10 .
    [2]. بصائر الدرجات، ص317، ح4 ; مستدرک حاکم، ج3، ص151 .

     

    اقسام علم امام(علیه السلام)



    قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
    (عِلْمُنا عَلى ثَلاثَهِ أَوْجُه: ماض وَغابِر وَحادِث، أَمَّا الْماضی فَتَفْسیرٌ، وَأَمَّا الْغابِرُ فَمَوْقُوفٌ، وَأَمَّا الْحادِثُ فَقَذْفٌ فیِ الْقُلُوبِ، وَنَقْرٌ فی الاَْسْماعِ، وَهُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنا، وَلا نَبیَّ بَعْدَ نَبِیِّنا)[1]
    علم ما اهل بیت(علیهم السلام) بر سه نوع است: علم به گذشته و آینده و حادث. علم گذشته، تفسیر است; علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوش هاست. این بخش، بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگرى نخواهد بود.
    شرح
    این عبارت، بخشى از جواب امام زمان(علیه السلام) به سؤال على بن محمّد سمرى درباره ى علم امام است.
    مرحوم مجلسى(رحمه الله) در مرآه العقول، در تفسیر این سه نوع علم مى فرماید:
    علم ماضى یعنى علمى که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)براى اهل بیت(علیهم السلام)تفسیر کرده اند; نیز شامل علومى است از وقایع گذشته درباره ى انبیا و امّت هاى پیشین، و حوادثى که براى آنان اتّفاق افتاده و خبر از شروع امور و عوالم است.
    مراد از «غابر»، علومى است که به امور آینده تعلّق مى گیرد; زیرا، غابر به معناى «باقى» است. مراد از غابر خبرهاى حتمى است که مربوط به آینده ى جهان است. و بدین سبب امام آن را به «موقوف» تفسیر کرده اند که علومى که تعلق به آینده ى جهان دارد، مختصّ به اهل بیت(علیهم السلام)است. موقوف، یعنى «مخصوص».
    مراد از علم حادث، علمى است، که به تجدد احوال موجودات، تجدّد پیدا مى کند، ویا تفصیل مجملات است ... مراد از «قذف در قلوب»،الهام الهى بدون واسطه ى ملک است.
    مراد از «نقر در اسماع» الهام الهى است به واسطه ى ملک.
    دلیل افضلیّت نوع سوم این است که الهام ـ با واسطه یا بدون واسطه ـ به اهل بیت(علیهم السلام)اختصاص دارد.
    از آن جا که ادعا ى الهام الهى، ممکن است انسان را به توهّم نبوّت بیندازد، حضرت در پایان به این نکته اشاره دارد که پس از پیامبر ما، پیامبرى نخواهد آمد.

    [1]. دلائل الإمامه، ص524، ح495 ; مدینه المعاجز، ج8، ص105، ح2720 .

     

    مسجد سهله


    «مسجد سهله»، مهمترین مسجد پس از مسجد کوفه است که در حدود سه کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه (در کشور عراق) قرار دارد.
    در «مسجد سهله» بقعه ای معروف به مقام مهدی (عج) وجود دارد. و زیارت آن حضرت در آن محلّ شریف مناسب است و از بعضی کتب مزاریه نقل شده که شایسته است حضرت ولی عصر (عج) را در این محل در حالیکه ایستاده باشند با این استغاثه زیارت کنند:
    «سلامُ اللهِ الْکامِلُ التّامُّ الشّامِلُ العامُّ و …»
    امام صادق علیه السّلام فرمود:
    «گویا حضرت قائم (عج) را در «مسجد سهله» همراه خانواده خود می بینم» سپس فرمود: «هیچ پیامبری مبعوث نشد، مگر آنکه در این مسجد نماز خواند»
    یکی از یاران به نام ابو بصیر عرض کرد: «آیا امام قائم (عج) همواره در این مسجد خواهد بود؟»
    فرمود: «آری مسجد سهله خانه امام قائم (عج) است».
    عرض کرد: «امامان بعد از قائم (عج) چطور؟»
    حضرت پاسخ فرمودند: «آنها نیز تا آخر دنیا در این مکان سکونت خواهند کرد.»
    از این حدیث اینگونه استفاده می شود که در دوران رجعت، پس از حضرت قائم (عج) سایر امامان نیز همان مکان را پایگاه مرکزی خود قرار می دهند.
    (برای آگاهی بیشتر از فضیلت و اعمال مسجد سهله ر.ک. به مفاتیح الجنان، باب ۳)

     

    صیحه آسمانی


    صیحه یکی از نشانه های حتمی ظهور است.
    «صیحه» به صدا و ندا اطلاق می‌شود و در این جا منظور ندایی است که شب بیست و سوم ماه رمضان که همان شب قدر است از آسمان شنیده می‌شود و همه از آن حیران و سرگردان می‌گردند.
    دلیل برخاستن این صیحه آسمانی از این قرار است:
    الف) توجه دادن مردم به نزدیکی ظهور
    ب) به وجود آوردن آمادگی درونی در میان مومنان مخلص
    ابوبصیر از امام باقر(ع) چنین روایت می‌کند:
    «صیحه تنها در ماه رمضان خواهد بود، چرا که ماه رمضان ماه خداوند است و آن هم ندای جبرئیل است برای خلق»
    سپس فرمودند:
    «منادی از آسمان به نام قائم ندا سر می‌دهد و از شرق تا غرب صدایش را می‌شوند. از ترس آن صدا هیچ خوابیده‌ای نمی‌ماند. مگر این که بیدار می‌شوند و ایستادگان همگی می‌نشینند و نشستگان هم بر دو پای خویش برمی‌خیزند. خداوند بیامرزد هر که از این صدا عبرت بگیرد، صدا، صدای جبرئیل روح‌الامین است و صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود. درباره آن شک نکنید و گوش فرا دهید و اطاعت کنید. در انتهای روز صدای ابلیس ملعون [شنیده می‌شود] که ندا می‌دهد آگاه باشید که فلانی [عثمان] مظلومانه کشته شد تا مردم را به شک بیندازد و آنها را مبتلا به فتنه کند. چقدر شک‌کنندگان متحیر در آن روز زیادند که در آتش افکنده شده‌اند.
    وقتی صیحه را در ماه رمضان شنیدید، شک نداشته باشید که آن صدای جبرییل است و نشانة آن این است که به نام قائم و پدرش ندا می‌دهد. به طوری که حتی دوشیزگان در خلوتگاه‌هایشان در خانه آن را می‌شنوند و پدر و برادر خویش را برای خروج [و قیام] تشویق می‌کند.»

     

     

    در بعضی روایات می خوانیم امام زمان علیه السلام زمانی ظهور می کنند که دنیا پر ار ظلم و فساد شده باشد. وهمچنین می خوانیم که آن زمان آگاهی مردم بالا می رود. این دو چگونه قابل جمع است؟

    جواب:

    این دو باهم تنافی ندارند. یک فر هم می تواند دنیا را پر از فساد کند. مثل آمریکا. و آگاهی مردم نیز بالا می رود و جلوی ابرقدرتها را می گیرند. دشمن بیشتر جنایت می کند. مانند زمان کنونی که مردم در مقابل دژخیمان می ایستند (عراق) و آمریکاییها بدترین جنایت ها را انجام می دهند.

    نور حضرت مهدی(عج) در عرش نسبت به انوار سایر ائمه(ع) ممتاز بود. رسول اکرم(ص) فرمود: وقتی مرا به معراج بردند، به جانب راست عرش نگاه کردم . علی و فاطمه و فرزندان او را دیدم که نماز می خواندند و در میان آنان، مهدی(عج) مانند کوکب تابان می درخشید . گفتم:«ای پروردگار من ! این ها کیستند؟»


    فرمود:« این ها ائمه اند و این قائم است؛ حلال می کند ، حلال مرا و حرام می کند، حرام مرا و از دشمنان من انتقام می کشد. ای محمد! او را دوست بدار و دوست بدار کسی را که او را دوست دارد».
    درخشندگی نور حضرت مهدی(عج) در معراج و امتیاز او بر سایر ائمه ذلالت بر عظمت آن حضرت دارد.

    منبع: موعودنامه

     

    عیسی بن مهدی جواهری



    از کسانی است که به پیشگاه قبله موعود شرفیاب شده است. می گوید: آن چنان از شوق دیدار مدهوش شدم، که پنداشتم عقل از سرم پریده است. حضرت بقیة الله(عج) فرمود: ای عیسی! اگر تکذیب منکران نبود به تو افتخار دیدار نمی دادیم، که می گویند: کجاست؟ از کی است؟ کجا متولد شده؟ چه کسی او را دیده؟ چه نشانه هایی از او دیده اید؟ چه خبرهایی از او به شما رسیده است؟ چه معجزاتی از او سر زده است؟ ای عیسی! آن چه دیدی به دوستان ما بازگو کن. ولی هرگز به دشمنان ما مگو که از این -کرامت ها- محروم گردی.

    منبع: موعودنامه

     

    مرگ سفید

    در برخی روایات مربوط به ظهور حضرت، تعبیر به «مرگ سفید» شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: قیامت برپا نمی گردد، تا این که مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: یا رسول الله! مرگ سفید چیست؟ فرمود: «مرگ ناگهانی». امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: پیش از ظهور قائم (عج) مرگ سرخ و فید وجود دارد... و مرگ سفید طاعون است.

    منبع: موعودنامه

    افیق

    دهکده ای در فلسطین بین حوران و غوربیسان در نزدیکی شهر «لّد» می باشد.
    در روایتی آمده است: عیسی(ع) در گردنه ای به نام «افیق» در سرزمین مقدس فرو می آید. و در جای دیگر آمده است: خداوند دجّال را در گردنه «افیق» به دست کسی که عیسی مسیح پشت سرش نماز می خواند، سه ساعت گذشته از روز جمعه به هلاکت می رساند.

    منبع: موعودنامه

     

     

    نویسنده : منتظرالمهدی (عج) | تاریخ ارسال : دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۷ ق.ظ
    بازدید : ۲۸۸۷۸ | لایک (۵)

    برچسبها : #امام زمان ارواحنافداه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی


    یار عبد فاطمه
    ۵ مرداد ۹۴، ۱۰:۱۹
    سلام علیکم خوشگلم
    صبحت بخیر.میخونم نظرم رو بعدا میگم
    التماس دعا
    یار عبد فاطمه
    ۵ مرداد ۹۴، ۱۱:۲۷
    عزیزم مثل همیشه عالی بود.یاران ایرانی اقا دیگه فوق العاده بود
    aasheg عاشق
    ۵ مرداد ۹۴، ۱۵:۲۰
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله
    ذره ی ناچیز
    ۵ مرداد ۹۴، ۱۸:۳۷
    اجرکم عندالله

    الهی از سربازان حقیقی حضرت باشید

    یازهرا
    پاسخ: ان شاء الله
    همچنین
    مهدی مهدوی
    ۵ مرداد ۹۴، ۲۲:۱۳
    عالی بود.
    mahdi13579.blog.ir
    پاسخ: ممنونم
    aasheg عاشق
    ۵ مرداد ۹۴، ۲۲:۵۳
    سلام ببخشید معناش جا مونده بود
    بارالها ما به درگاه تو شکایت می کنیم از فقدان پیغمبرت و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما پس درود بر محمد و آلش فرست
    محمد یوسفی
    ۷ مرداد ۹۴، ۰۰:۰۴
    نخوندم ولی باید عالی باشه

    آخر صداقتم والا

    یاعلی
    پاسخ: بسیارممنونم ازصداقتتون.
    مــاهد ...
    ۸ مرداد ۹۴، ۱۱:۴۴
    طولانی بود اما ارزش خوندن رو داشت!
    متشکرم از شما ...
    پاسخ: ممنونم ازنگاهتون.
    ساکت در قفس
    ۱۰ مرداد ۹۴، ۱۱:۵۴
    دنگ..،دنگ..
    ساعت گیج زمان در شب عمر
    می زند پی در پی زنگ.
    زهر این فکر که این دم گذر است
    می شود نقش به دیوار رگ هستی من...
    لحظه ها می گذرد
    آنچه بگذشت ، نمی آید باز
    قصه ای هست که هرگز دیگر
    نتواند شد آغاز...

    سلام ببخشید یه سوال
    شما همه اینا رو خودتون خوندید؟؟
    پاسخ: شعرزیبایی بودمر30

    بله همشون روخط به خط خوندم.
    ساکت در قفس
    ۱۰ مرداد ۹۴، ۱۲:۰۳
    دنگ..،دنگ..
    ساعت گیج زمان در شب عمر
    می زند پی در پی زنگ.
    زهر این فکر که این دم گذر است
    می شود نقش به دیوار رگ هستی من...
    لحظه ها می گذرد
    آنچه بگذشت ، نمی آید باز
    قصه ای هست که هرگز دیگر
    نتواند شد آغاز...

    سلام ببخشید یه سوال
    شما همه اینا رو خودتون خوندید؟؟
    پاسخ: شعرزیبایی بودمر30

    بله همشون روخط به خط خوندم.
    ساکت در قفس
    ۱۰ مرداد ۹۴، ۱۲:۰۵
    دنگ..،دنگ..
    ساعت گیج زمان در شب عمر
    می زند پی در پی زنگ.
    زهر این فکر که این دم گذر است
    می شود نقش به دیوار رگ هستی من...
    لحظه ها می گذرد
    آنچه بگذشت ، نمی آید باز
    قصه ای هست که هرگز دیگر
    نتواند شد آغاز...

    سلام ببخشید یه سوال
    شما همه اینا رو خودتون خوندید؟؟
    پاسخ: شعرزیبایی بودمر30

    بله همشون روخط به خط خوندم.
    ساکت در قفس
    ۱۰ مرداد ۹۴، ۱۲:۰۷
    دنگ..،دنگ..
    ساعت گیج زمان در شب عمر
    می زند پی در پی زنگ.
    زهر این فکر که این دم گذر است
    می شود نقش به دیوار رگ هستی من...
    لحظه ها می گذرد
    آنچه بگذشت ، نمی آید باز
    قصه ای هست که هرگز دیگر
    نتواند شد آغاز...

    ببخشید یه سوال
    شما واقعا خودتون همشو خوندین؟!
    پاسخ: شعرزیبایی بودمر30

    بله همشون روخط به خط خوندم.

    رهگذر کوچولو
    ۱۱ مرداد ۹۴، ۲۱:۰۶
    اللهم عجل لولیک الفرج
    پاسخ: به حق زینب (س).
    سیدِ علوی
    ۱۲ مرداد ۹۴، ۰۰:۵۹
    جزاکم الله خیرا
    پاسخ: ممنونم.
    سـبز بـرگ
    ۱۲ مرداد ۹۴، ۱۴:۳۸
    سلام دوست خوبم ، اگه مایل هستی لینکمون کن.من لینکت کردم :)
    پاسخ: سلام علیکم

    چشم.
    محدثه جون
    ۱۲ مرداد ۹۴، ۱۶:۱۶

    نه اصلا..مهروماه چیه؟!

    پستهای اولم گفتم چه کتابایی برا کنکور تجربی خوبه...اینجا هم میذارم برات

    عومی ها

    اختصاصی تجربی

    وااین حرفا چیه؟!مثلا دوستیم ها..جداازین من این وبلاگوزدم برا کمک به کنکوریا دیگه:)هرموقه هرسوالی داشتی بیا بپرس

    برنامه کانون عالیه...براپشت کنکوریا برنامه بقیه موسسات به درد نمیخوره..گاج هم شبیه کانونه ولی خو قلمچی جامعه اماریش بالاس وازموناش بهتره

    رافضیــة ...
    ۱۲ مرداد ۹۴، ۲۰:۴۹
    سلام
    اجرتون با آقا..

    یاصاحب الزمان العجل...
    پاسخ: سلام علیکم

    ممنونم ازتون .
    pwbmxrfbzkp
    ۳۱ شهریور ۹۴، ۱۶:۱۳
    nUxjj2 lmcrvkkwfwty, [url=http://sbkyebsetipf.com/]sbkyebsetipf[/url], [link=http://vdbcyskkphxf.com/]vdbcyskkphxf[/link], http://qcxbnkpyisas.com/
    mpicow
    ۳ مهر ۹۴، ۱۹:۴۹
    30ewxA zddhlebfvhuh, [url=http://ydzyuslbqakk.com/]ydzyuslbqakk[/url], [link=http://kzuhznrlorrv.com/]kzuhznrlorrv[/link], http://wxkogewzobtb.com/
    ueduwpyxwef
    ۸ مهر ۹۴، ۱۲:۳۷
    eLogaA yxcimwdblztu, [url=http://xocfuopanjja.com/]xocfuopanjja[/url], [link=http://hbvdfsaeaffd.com/]hbvdfsaeaffd[/link], http://vfnpziiojujn.com/
    lbjjeftku
    ۱۲ مهر ۹۴، ۰۷:۳۶
    q8RZYM rascanpbmtil, [url=http://neuwrwiqxrqf.com/]neuwrwiqxrqf[/url], [link=http://ytnwhaxojtzr.com/]ytnwhaxojtzr[/link], http://aqexnuijgsqv.com/
    سرباز امام زمان (ع)
    ۲۷ مهر ۹۴، ۲۱:۲۴
    خیلی خیلی استفاده کردم
    اجر شما با صاحب الامر
    پاسخ: خداروشکر

    خواهش میکنم درپناه حق سلامت باشید.
    oxtoghv
    ۵ آبان ۹۴، ۰۴:۱۶
    vLIiiX zcaxhgdynrlp, [url=http://ybbrwldvprew.com/]ybbrwldvprew[/url], [link=http://nctztuaeuukv.com/]nctztuaeuukv[/link], http://emkfadsyqawv.com/
    Kaitlyn
    ۱۰ خرداد ۹۶، ۲۳:۵۷
    I love what you guys are usually up too. Such clever work and exposure!
    Keep up the superb works guys I've added you guys to our blogroll.
    kristinetivis.blog.fc2.com
    ۲۴ خرداد ۹۶، ۰۲:۵۵
    Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs!
    Just wanted to say I love reading through your blog
    and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!
    Barnypok
    ۱۸ تیر ۹۶، ۰۳:۰۵
    eIdghM http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
    How much can you grow from stretching?
    ۳۰ تیر ۹۶، ۰۱:۱۲
    This web site really has all the info I needed concerning this subject and didn't know who to ask.
    How can you heal an Achilles tendonitis fast?
    ۱۵ مرداد ۹۶، ۱۶:۵۷
    Can you tell us more about this? I'd love to find out more details.
    wsryfevzy
    ۱۷ مرداد ۹۶، ۰۹:۲۸
    مطالب کوتاه و جالب در مورد امام زمان (عج) :: منتظرالمهدی۳۱۳
    wsryfevzy http://www.gu4hhb5v69pyoi8hhx13p44z75522h10s.org/
    [url=http://www.gu4hhb5v69pyoi8hhx13p44z75522h10s.org/]uwsryfevzy[/url]
    awsryfevzy
    curry 3
    ۲۰ مهر ۹۶، ۱۷:۰۲
    you've got an amazing blog here! would you prefer to make some invite posts on my blog?
    Adidas NMD Runner Unisex Dark Brown
    ۱۲ آبان ۹۶، ۲۳:۰۳
    I'm also writing to let you know what a brilliant encounter our daughter went through reading through your web site. She realized some pieces, with the inclusion of what it's like to possess an excellent coaching nature to let certain people completely master specified complex matters. You undoubtedly surpassed readers' expected results. I appreciate you for giving these valuable, safe, edifying and even easy thoughts on that topic to Kate.
    tomford sunglasses
    ۱۴ ارديبهشت ۹۷، ۰۶:۳۲
    I want to voice my affection for your kind-heartedness supporting those individuals that must have assistance with this one topic. Your very own commitment to getting the solution across had been surprisingly good and has really allowed individuals just like me to arrive at their aims. This warm and helpful guide denotes this much to me and even more to my fellow workers. Warm regards; from all of us.
    هاست
    ۶ اسفند ۹۷، ۱۲:۳۷
    مطلب خوب و کاملی بود
    پاسخ: تشکر
    منتظرالمهدی۳۱۳
    منتظرالمهدی۳۱۳


    بسم الله الرحمن الرحیم

    وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ

    بِأَبصـارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ

    و یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ *

    و مَا هُوَ إِلاّ ذِکرٌ لِلعَـلَمین ۞


    --------------------------------------

    السلام علیک یابقیه الله فی ارضه

    باعرض سلام خدمت همه ی شیعیان امیرالمومنین مولاعلی علیه السلام ،دربلاگفادوتاوبلاگ داشتم امایکی ازآنهاحذف شدودیگری بخش زیادی ازپستهای آن حذف شد

    آدرس وبلاگم دربلاگفا

    montazeralmahdi313.blogfa.com

    مینویسم برای مردی که چهارگوشه ی قلبش شکسته است.(مهدی جان مرا ببخش که در تمام زندگی‌ام مراقب دل همه بودم الا دل شما)

    ـــــــ۞۞۞___۞۞۞
    __۞____۞_۞____۞
    __۞______۞_____۞
    ___۞__یا مهدی __۞
    _____۞_______۞
    _______۞___۞
    __________۞


    --------------------------------------

    خداوندا:
    از تو می خواهم

    👈نه مثل مختار بعداز واقعه!

    👈نه مثل حربن ریاحی میان واقعه!

    👈و نه مثل توابین بعد از واقعه!

    👈بلکه مثل عباس (ع) درتمام واقعه!

    👈مثل مسلم پیشتاز واقعه!

    در رکاب کسی باشیم که به انتظارش ایستاده ایم!

    سخنم بی تو مگرجای شنیدن دارد

    نفسم بی تو مگرنای دمیدن دارد!

    علت کوری یعقوب نبی(ع) معلوم است

    شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد!

    --------------------------------------
    هرگونه کپی برداری بدون ذکرمنبع شرعاحرام است.

    --------------------------------------


    این وبلاگ برای رضایت مولایم مهدی (عج) تنظیم شده است امید است که مورد تایید آن حضرت واقع شود.

    نذرصاحب الزمان (عج)

    اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب سلام الله علیها

    بیمه ی اربابم مهــــــــــدی (عج)

    1393/11/15

    ¸.•)´
    (.•´
    *´¨)
    ¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨)
    (¸.•´ (¸.•` *(`'•.¸(`'•.¸ ¸.•'´) ¸.•'´)

    التمـــــــــاس دعــــــــای فرج دارم

    (¸.•'´(¸.•'´ `'•.¸)`' •.¸)•.¸)`' •.¸)
    ¸.•´•.¸)`' •.¸)
    ( `•.¸
    `•.¸ )
    ¸.•)´
    (.•