يكشنبه ۲ اسفند ۹۴
این محدوده زمانی نشانه هایی دارد که در اصطلاح «علایم آخِرُالزّمان» خوانده میشود.
علاوه بر این اصطلاح رایج، در فرهنگ مسلمانان، اصطلاح مشابه دیگری به نام
«اشراطُ الساعَة» وجود دارد. این اصطلاح که بیشتر نزد اهل سنّت رایج است،
به نشانه های وقوع قیامت اختصاص دارد؛ [1] ولی روایات ذکر شده ذیل این
عنوان، نشان میدهد که بسیاری از نشانه های آن، همچون نشانههای
آخِرُالزّمان است و میتوان بسیاری از نشانه های آخِرُالزّمان را نیز
نشانه های قیامت دانست. بخشی از مشخصه های آخِرُالزّمان عبارت است از:
1) گریز از دین
پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله درباره ویژگیهای انسانهای این دوران میفرماید:
یَأتِی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ... دینُهُم دَراهِمُهُمْ وَ هَمُّهُمْ
بُطُونُهُمْ وَقِبلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ یَرکَعُونَ لِلرَّغِیفِ
وَیَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حیارَی سُکاری لا مُسلِمینَ وَ لا نَصاری»؛ [2]
.
«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم های آنان دینشان خواهد بود و همت ایشان
شکمشان و قبله آنها زنانشان. برای طلا و نقره، رکوع و سجود به جای
می آورند. آنان همواره در حیرت و مستی خواهند بود. نه بر مذهب مسلمانی اند و
نه بر مسلک نصرانی».
2) دنیا پرستی
رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «سَیَأتِی عَلَی اُمَّتی زَمَانٌ
تَخْبُثُ فِیهِ سَرائرُهُمْ وَتَحْسُنُ فِیهِ عَلانِیَتُهُمْ طَمَعاً
فِیالدُّنیا وَلایُریدُونَ بِهِ مَا عِنْدَاللهِ رَبِّهِمْ یَکُونُ
دِینُهُمْ رِیَاءً لایُخالِطُهُم خَوفٌ یَعُمُّهُمُ اللّهُ مِنْهُ بِعِقابٍ
فَیَدعُونَهُدُعَاءَالغَرِیقِ فَلایَستَجِیبُ لَهُمْ»؛ [3] .
«زمانی بر امت من می آید که در آن زمان، درونهای مردم پلید میشود؛ ولی
ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته میگردد، به آنچه در پیشگاه خداوند هست،
دل نمیبندند. کارشان ریا و تظاهر است. خوف از خدا به دلشان راه نیابد و
خداوند آنان را به عذابی فراگیر دچار سازد. آنها چون غریق، خداوند را
میخوانند؛ ولی او دعایشان را مستجاب نمیکند».
3) آزمایشهای بزرگ
یکی دیگر از ویژگیهای این دوران امتحاناتی است که انسانها در آن پشت سر
میگذارند. با این آزمونها، مردم به دو گروه تقسیم میشوند: موفقها و
ناموفقها.
دراینباره پیامبرگرامی صلی الله علیه وآله به حضرت علی علیه السلام
میفرماید: «یا عَلیُّ اَعجَبُ النَّاسِ اِیماناًوَاَعْظَمُهُمْ یَقیناً
قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِالزَّمانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَبِیَّ وَحُجِبَ
عَنْهُم الحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوادٍ عَلَی بَیَاضٍ...»؛ [4] .
«ای علی! بدان شگفت آورترین مردم در ایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی
هستند که در آخِرُالزّمان - با آنکه پیامبر خود را ندیدند و از امام خود
محجوب اند - به نوشته که خطی سیاه بر صفحهای سپید است، ایمان می آورند».
پی نوشت ها:
[1] ر.ک: متقی هندی، کنزالعمال، ج 25335 و9؛ ابن جریر طبری، جامع البیان، ج
26، ص 69؛ جصاص، احکام القرآن، ج 2، ص 244؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ج 8، ص
291.
[2] محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 379، ح 13305؛ ر.ک: صحیح مسلم، ج 1، ص 131.
[3] شیخ کلینی، الکافی، ج 8، ص 306، ح 476؛ ر.ک: شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص 253.
[4] شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص366؛ کمال الدین، ج1، ص288، باب 25، ح8.