شنبه ۳ بهمن ۹۴
احادیث بسیار متفاوتی درباره طول مدت حکومت حضرت مهدی علیه
السلام وارد شده است که در مجموع دهها قول میتوان از آنها استخراج نمود:
1. پنج یا هفت یا نه سال، [1] .
2. شش یاهفت یا هشت یانه سال، [2] .
3. شش یا هفت یا نه سال، [3] .
4. هفت سال، [4] .
5. هفت سال و دو ماه، [5] .
6. هفت یا هشت سال، [6] .
7. نه سال، [7] .
8. چهارده سال، [8] .
9. نوزده سال، [9] .
10. نوزده سال و چند ماه، [10] .
11. بیست سال، [11] .
12. چهل سال، [12] .
13. هفتاد سال، [13] .
120.14سال (به قدر عمر حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام)، [14] .
309.15سال (به اندازه توقف اصحاب کهف در غار)، [15] .
313.16سال؛ [16] .
17. در روایاتی نیز گفته شده جز خداوند، کسی مدت حکومت حضرت مهدی علیه السلام را نمیداند.
برخی از محققان این تفاوت را اشاره به مراحل و دورانهای حکومت آن حضرت
میدانند و معتقدند آغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال و دوران
تکاملش چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال است. [17] .
قضاوت نهایی درباره مدت حکومت آن حضرت - به دلیل نبود اخبار و منابع الکافی
- امکان پذیر نیست؛ اما با این حال میتوان چنین نتیجه گرفت: قطع نظر از
روایات اسلامی، مسلم است که این همه آوازه ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه
مدت نیست؛ بلکه قطعاً برای مدتی است طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و
کوشش را داشته باشد. [18] .
البته این مدت - هر قدر باشد - در مقایسه با کل تاریخ، بسیار ناچیز است. در
این موقعیت پرسش جدید رخ مینماید: آیا مدتی چنین کوتاه در مقایسه با کل
تاریخ، دردها و رنجهای انسانها را در طول تاریخ جبران میکند؟ در پاسخ
میتوان گفت: فلسفه امام مهدی علیه السلام همانند فلسفه بعثت انبیا و
رسولان الهی است. منظور از برانگیخته شدن رسولان الهی ابلاغ دستورهای
خداوند و نصب مشعل فروزان هدایت بر سر راه کاروان بشریت است. طولانی یا
کوتاه بودن مدت ابلاغ رسالت، به اصل آن آسیب نمیرساند. دوران پیامبر
اسلام صلی الله علیه وآله 23 سال بود؛ ولی واپسین پیام الهی را ابلاغ کرد و
این مشعل هدایت را بر افروخت.
از سوی دیگر، میتوان به مدت نبوّت حضرت نوح علیه السلام اشاره کرد که به
دلیل عدم تحقق شرایط مساعد، نتیجه قابل توجهی به بار نیاورد.
دوران امامت و حکومت حضرت مهدی علیه السلام نیز چنین است. مقصود اصلی ابلاغ
رسالت الهی و تحقق بخشیدن به حکومت جهانی خداوند و حاکمیت مستضعفان است؛
هر چند در مقایسه با کل تاریخ، سالیانی محدود باشد.
پی نوشت ها:
[1] کنزالعمال، ج 14، ص 262 و 273.
[2] همان، ص 262.
[3] المهدی الموعود المنتظر، ج 1، ص 330.
[4] ملاحم سید بن طاوس، ص 70 و 78 و 138؛ الارشاد، ص 342.
[5] ملاحم، ص 79.
[6] المهدی الموعود المنتظر، ج 1، ص 335.
[7] همان، ص 339.
[8] ملاحم، ص 79.
[9] الغیبة، ص 332.
[10] همان، ص 473، ح 1؛ کتاب الغیبة، ص 285 الارشاد، ص 345.
[11] منتخب الاثر، ص 239، ح 1.
[12] ملاحم، ص 78 و 79.
[13] کتاب الغیبة، ص 474، ح 497؛ الارشاد، ص 345، منتخب الاثر، ص 143.
[14] الغیبة، ص 189، ح 44.
[15] کتاب الغیبة، ص 283؛ الغیبة، ص 181.
[16] الغیبة، ص 473، ح 3.
[17] حکومت جهانی مهدی علیه السلام، مکارم شیرازی، ص 314.
[18] همان.