چهارشنبه ۳۰ دی ۹۴
قبل از این که در مورد ازدواج پیامبر (صلی الله علیه و
آله و سلم) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) مطالبی بیان گردد لازم است تا
مختصری با آن بزرگوار و خصوصیاتشان آشنا شویم.
حضرت خدیجه اولین بانویی است که دعوت رسول گرانقدر را لبیک گفت و به پیام آسمانی آن حضرت پاسخ مثبت داد.
به نقل از مورخان، ایشان 68 سال پیش از هجرت متولد شده اند. (که البته نقل
های دیگری در این زمینه وجود دارد.) پدر آن حضرت خُوُیلِد بن اسد و مادر
ایشان فاطمه دختر زائِده بوده که از جهت پدر با پیامبر نسبت خویشاوندی
داشته اند.
بنا بر تحقیق پاره ای از محققان حضرت زهرا (سلام الله
علیها) تنها دختر ایشان بوده اند اما عموم مورخان برای ایشان فرزندان دیگری
ذکر می کنند.
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از اخلاق پسندیده و
صفات برجسته برخوردار بوده و به اندیشمندی و تیز هوشی و پاکدامنی نام و
نشان داشته اند تا آنجا که در دوران جاهلیت، که در میان مردم رسومی چون
دختر کُشی رواج داشته و زنان از اهمیت کمی برخوردار بوده و فساد در میان
آنان وجود داشت، از آن بانو به عنوان طاهره - یعنی پاک - یاد می شد. البته
برای ایشان القاب دیگری چون مبارکه و سیده نساء قریش (بانوی زنان قریش) نیز
ذکر کرده اند.
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) که از بزرگترین
ثروتمندان قریش به شمار می رفتند، به تجارت می پرداختند. بدین صورت که
افرادی را با اموال خویش به شهرهای دیگر چون یمن می فرستادند و آن مردان به
داد و ستد پرداخته و در سود این تجارت با حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
شریک می شدند.
اما با این که تمام بزرگان قریش مایل به ازدواج با
آن حضرت بودند، ایشان شخصا از پیامبر که از نظر مالی تفاوت چشمگیری با
ایشان داشتند، تقاضای ازدواج کرده و پس از ازدواج با آن حضرت تمام مال و
ثروت خویش را در راه نشر حقایق دین در اختیار همسر گرامیش - پیامبر اسلام
(صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دادند، تا آنجا که رسول خدا فرمودند:
"ما نَنفَعُنی مالٌ قَطُّ مِثلَ ما نَفَعُنی مالُ خَدیجهُ"؛ هیچ مالی چون مال خدیجه مرا سود نبخشید.
در سال ششم بعثت که قریش رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و بنی
هاشم را در شعب ابوطالب تحت محاصره شدید قرار داد، حضرت خدیجه (سلام الله
علیها) با استفاده از دارایی و نفوذ خویش در میان قریش به یاری محاصره
شدگان شتافتند و به اندازه ای از مال خود بخشیدند که سرانجام خودشان نیز به
سختی افتادند و همانطور که در تاریخ آمده است از آن ثروت فراوان در هنگام
مرگ چیزی به جا نمانده بود.
مقام و منزلت این بانوی بزرگ اسلام در
صدر زنان جهان قرار گرفته و روایت های مختلفی ایشان را، هم مرتبه حضرت
مریم مادر گرامی حضرت عیسی (علیه السلام) دانسته و از آن حضرت به عنوان یکی
از چهار زن برتر یاد کرده است. در روایتی از پیامبر است که می فرمایند:
«اَفضَلُ
نِساءِ الجنّهِ اَربُعّ: "خَدیجُهّ بِنتُ خوُیلِد، فاطمهّ بِنتُ مّحُمد، و
مُریمّ بنتُ عِمرانُ و آسیهّ بِنتُ مّزاحِمُ، امراَهّ فِرعُونُ"»؛ "برترین زنان بهشت چهار نفر باشند، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم همسر فرعون."
همچنین چندین بار نقل شده که جبرئیل - فرشته وحی - بر پیامبر اکرم نازل
شده و از جانب خدای تبارک و تعالی برای آن حضرت پیام سلام آورده است، که
این امر اشاره به عظمت آن بزرگوار دارد زیرا همانطور که در قرآن آمده است
خداوند بر انبیا بزرگ خویش سلام فرستاده است.
جبرئیل گفته است:
"ای محمد، بر خدیجه از جانب پروردگارش سلام بر خوان." پس پیغمبر (صلی الله
علیه و آله و سلم) گفت: "ای خدیجه این جبرئیل است که از پروردگارت بر تو
سلام می گوید." پس خدیجه گفت: "خداوند خود سلام است و سلام از اوست و بر
جبرئیل سلام باد."
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از مقام خاصی نزد
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برخوردار بودند؛ بطوری که تا هنگامی
که ایشان زنده بودند، پیامبر ازدواج نکردند. در منزلت آن بانو همین بس که
پیامبر سال فوت ایشان را که مصادف با وفات حضرت ابوطالب (علیه السلام) نیز
بود، عام الحزن یعنی سال غم یاد کردند.
بعد از فوت ایشان نیز
همانطور که در تاریخ روایت شده است، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از
ایشان بارها و بارها به نیکی یاد می کردند.
از عایشه - یکی از
زنان پیامبر - است که گفت: "رسول الله از خانه بیرون نمی آمد جز این که
خدیجه را یاد می کرد و از او به نیکی ستایش می نمود."
در نقل
دیگری از عایشه است: «هر گاه رسول خدا گوسفندی را ذبح می کرد می گفت: "آن
را برای دوستان خدیجه بفرستید." پس روزی علت این امر را پرسیدم. گفت: "من
دوست خدیجه را هم دوست می دارم."»
حال پس از ذکر این مختصر و
آشنایی با علو مقام حضرت خدیجه به روشنی می توان دریافت که از چه رو این
افتخار نصیب ایشان گشته تا همسر گرامی رسول خدا و مادر حضرت زهرا (سلام
الله علیها) - بانوی بانوان عالم- باشند.