يكشنبه ۲۷ دی ۹۴
«غیبت کبری (غیبت تامه) با به پایان رسیدن غیبت صغری در سال 329 ه . و رحلت
چهارمین سفیر امامعلیه السلام آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد و تا
فرا رسیدن روز ظهور آن حضرت ادامه خواهد یافت.
از جمله ویژگیهای این غیبت عبارت است از:
1. مدت غیبت کبری طولانی و پایان آن نامشخص است.
2. ارتباط کلی با امام زمان علیه السلام قطع است؛ به گونه ای که ارتباط موجود در زمان غیبت صغری در این دوران وجود نخواهد داشت.
3. نیابت در این دوران به صورت عام است. بر خلاف دوران غیبت صغری که ارتباط
مردم با آن حضرت از طریق نواب خاصّ صورت میگرفت، در این دوران دیگر سفارت
و نیابت خاصّ وجود ندارد و تنها مرجع مردم نایبان عام آن حضرت هستند که با
ملاکهایی که در روایات ذکر شده، قابل تشخیص است. در این دوران مجتهدان
جامع شرایط به عنوان نایب عام، وظیفه اداره جامعه را بر عهده دارند.
4. حاکمیت ظلم و جور در زمین فراگیر میشود.
5. امتحانات الهی شدیدتر میشود.
لغزشگاه های این نوع غیبت به مراتب از نوع کوتاه، بیشتر است و انسانهای
زیادی در این دوره به گمراهی خواهند افتاد و امتحانات سختی را پشت سر
خواهند گذاشت.
امام علی علیه السلام فرمود: «لِلقائِمِ مِنّا غَیْبَةٌ اَمَدُها طَویلٌ،
کَاَنّی بِالشِّیعَةِ یَجُولُونَ جَوَلانَ النَّعَمِ فی غَیبَتِهِ،
یَطلُبُونَ المَرْعی فَلا یَجِدوُنَهُ، اَلا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلی
دِینِهِ وَلَمْ یَقْسُ قَلبُهُ لِطُولِ اَمَدِ غَیبَةِ اِمامِهِ فَهُوَ
مَعی فی دَرَجَتی یَوْمَ القِیامَةِ...»؛ [1] «قائم ما را غیبتی است که
زمانش طولانی خواهد بود. گویی شیعه را میبینم که در زمان غیبت او، به این
سو و آن سو میروند. همانند گوسفندانی که چوپان خویش را گم کرده باشند؛ به
دنبال چراگاه میروند و آن را نمی یابد. بدانید هر کس که در زمان غیبت او،
بر دین خویش ثابت قدم بماند، و در طول مدت ناپیدایی قائم ما سنگدل نشده
باشد، در بهشت با من و در درجه من خواهد بود».
پی نوشت ها:
[1] کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 303، ح 14.