چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴
اولین اقدام حضرت مهدی علیه السلام در ابتدای ظهور گرفتن بیعت از یاران خود
است. «بیعت» واژه عربی از ریشه (ب ی ع) به معنای خرید و فروش و ایجاب و
قبول بیع و در اصطلاح بر هم زدن کف دست راست از طرفین به نشانه ختم معامله و
تسلیم است و نیز به هر عمل و رفتاری اطلاق میشود که شخص به وسیله آن
فرمانبرداری خود را از شخص دیگر و سرسپردگی در برابر امر و سلطه او نشان
دهد.
شاید اطلاق کلمه «بیعت» به این معنا، از این جهت بود که هر یک از دو طرف،
تعهّدی همچون دو معامله گر در برابر دیگری میکردند؛ بیعت کننده حاضر
میشود تا پای جان و مال و فرزند در راه اطاعتِ او بایستد و بیعت پذیر نیز
حمایت و دفاع او را بر عهده میگیرد.
قرائن نشان میدهد که بیعت از نوآوریهای مسلمین نیست؛ بلکه سنتی بوده که
قبل از اسلام در میان عرب رواج داشت و به همین دلیل در آغاز اسلام - که
طائفه «اوس» و «خزرج» درموقع حج از مدینه به مکه آمدند و با پیامبر
اسلام صلی الله علیه وآله در عقبه بیعت کردند - برخورد آنها با مسأله بیعت،
برخورد با یک امر آشنا بود، بعد از آن نیز پیغمبر گرامی اسلام صلی الله
علیه وآله در فرصتهای مختلف با مسلمانان تجدید بیعت کرد.
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله بیعت زنان را نیز می پذیرفت، اما نه از
طریق دست دادن؛ بلکه دستور میداد ظرف بزرگی از آب حاضر کنند. سپس آن حضرت
دست خود را در یک طرف ظرف فرو میبرد و زنان بیعت کننده در طرف دیگر.
گفتنی است در مورد پیامبرصلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام -
که از سوی خدا نصب میشوند - نیازی به بیعت نیست؛ یعنی، اطاعت پیامبرصلی
الله علیه وآله و امام معصوم علیه السلام منصوب از سوی او، واجب است؛ خواه
بر کسانی که بیعت کرده یا نکرده باشند.
و به تعبیر دیگر لازمه مقام نبوّت و امامت، وجوب اطاعت است؛ همانگونه که
قرآن میفرماید: «یَا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اَطیعُوا اللّهَ
وَاَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الاَمْرِ مِنْکُمْ». [1] ای کسانی که
ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز]
اطاعت کنید.
حال این پرسش پیش می آید که اگر چنین است پس چرا پیامبرصلی الله علیه وآله
از یاران خود یا تازه مسلمانان، بیعت گرفت که دو نمونه آن (بیعت رضوان و
بیعت با اهل مکه) در قرآن صریحاً آمده است. [2] .
پاسخ اینکه بدون شک این بیعت ها یک نوع تأکید بر وفاداری بوده که در مواقع
خاصی انجام میگرفته است؛ مخصوصاً برای مقابله با بحرانها و حوادث سخت از
آن استفاده میشده است تا در سایه آن روح تازه ای در کالبد افراد دمیده
شود. البته همین امر در بیعت با حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود که جنبه
تأکید بر وفاداری دارد. یکی از کارهای نخست حضرت مهدی علیه السلام هنگام
ظهور بیعت با یاران خود است. این بیعت در مسجد الحرام و بین رکن و مقام
صورت میگیرد. [3] همچنین در روایات فراوانی نقل شده که اولین بیعت کننده
با حضرت مهدی علیه السلام، جبرئیل آن فرشته مقرب الهی است.
امام باقرعلیه السلام در ضمن روایتی میفرماید: «... پس نخستین کسی که با
او بیعت کند، جبرئیل است. سپس آن 313 نفر [بیعت میکنند]...». [4] پس از
این بیعت ویژه، حضرت مهدی علیه السلام با دیگر یاران خود بیعت خواهد نمود.
پی نوشت ها:
[1] نساء (4)، آیه 59.
[2] ر.ک: سوره فتح (48)، آیه 10 و 18.
[3] کتاب الغیبة، 476، ح 502.
[4] الغیبة، ص 314؛ روضةالواعظین، ص 290؛ ر.ک: الفتن، ص 183.