پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴
«رِجْعت» از دیدگاه تشیّع یعنی اینکه خداوند عدّه ای از مردگان را با همان
اندام و صورتی که بودند زنده کرده و به دنیا بر می گرداند، به گروهی از
آنان عزّت داده و گروهی را ذلیل خواهد کرد و حقّ مظلومان را از ستمگران می
گیرد. و این جریان پس از قیام قائم (عج) به وقوع می پیوندد.
زنده شدگان کسانی هستند که در حدّ اعلای ایمان و یا در حدّ اعلای کفر و
فسادند، پس از مدّتی زنده شدن و دریافت کیفر و پاداش برخی از اعمالشان
دوباره می میرند و در روز قیامت برای کیفر و پاداش کاملتر زنده می شوند.
در قرآن کریم آیات متعدّدی بر این مطلب دلالت دارد، از جمله آیه ی 10 سوره ی
مؤمن و آیه ی 260 سوره ی بقره و... روایات هم در این باره به حدّ تواتر به
ما رسیده است.
همچنین در عصر رجعت، پس از امام قائم (عج)، ائمّه ی دیگر به دنیا بر می
گردند و یکی پس از دیگری حکومت می کنند، حتّی وقتی حضرت قائم (عج) از دنیا
رحلت می کنند، امام حسین علیه السلام ایشان را غسل می دهد. («اثباة
الهداة»، ج 7، ص 103)
در حدیثی از امام صادق علیه السلام که درباره ی رجعت صادر شده، می فرمایند:
«نخستین کسی که قبرش می شکافد و زنده شده به دنیا بر می گردد، حسین بن علی
علیه السلام است، و این رجعت عمومی نیست (که تمام مردگان زنده شده و سر از
قبر در آورند) بلکه افراد خاصّی به دنیا بر می گردند که یا مؤمن خالص و یا
مشترک محض باشند».
همچنین امام باقر علیه السلام فرمود: «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و
سلّم و حضرت علی علیه السلام به دنیا رجعت می کنند». («مهدی موعود»، ص
1186)