منتظرالمهدی۳۱۳

منتظرالمهدی۳۱۳

  • محتوای وبلاگ
  • درباره من
  • موضوعات و کلیدواژه ها
  • آمار و آرشیو
  • موضوعات و مفاهیم مهدویت - قیام‏ های قبل از ظهور

    در روایات فراوانی خاندان ائمه ‏علیهم السلام، به پرهیز از قیام قبل از ظهور حضرت مهدی‏ علیه السلام توصیه شده‏ اند. از جمله روایاتی که برای مشروع نبودن تشکیل حکومت در عصر غیبت، مورد استفاده واقع شده، روایاتی است که به ظاهر قیام مسلحانه را پیش از ظهور مهدی‏ علیه السلام منع می‏کند و تأکید دارد که این گونه قیام ‏ها به ثمر نمی‏رسد.
    روایات یاد شده را شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة و محدّث نوری در مستدرک الوسائل گرد آورده ‏اند.
    برای پاسخ به شبهه فوق، به دسته‏ بندی روایات یاد شده می‏پردازیم و از هر کدام نمونه ‏ای نقل و سپس آنها را نقد می‏کنیم:
    یک. برخی از این روایات، به طور عام، هر نوع قیام و برافراشتن هر پرچمی را پیش از ظهور حضرت حجّت‏ علیه السلام محکوم و پرچمدار آن را طاغوت و یا مشرک معرّفی می‏کنند.
    امام صادق ‏علیه السلام می‏فرماید: «کُلُّ رایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیامِ القائِمِ فَصاحِبُها طاغُوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ»؛ [1] «هر پرچمی پیش از قیام قائم بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتی است که در برابر خدا پرستش می‏شود».
    برافراشتن پرچم، کنایه از اعلان جنگ با نظام حاکم و تلاش برای تأسیس حکومت جدید است. واژه «طاغوت» و جمله «یُعْبَدُ مِنْ دوُنِ اللَّهِ» در این حدیث به خوبی بیانگر آن است که مقصود از «پرچم برافراشته شده پیش از قیام قائم» پرچمی است که در مقابل خدا و رسول و امام ‏علیه السلام برافراشته گردد و برافرازنده در مقابل حکومت خدا، حکومتی تأسیس کند و در پی آن باشد که به خواسته‏ های خود جامه عمل بپوشاند. بنابراین، نمی‏توان شخص صالحی که برای حاکمیت دین، قیام و اقدام کرده است؛ طاغوت خواند؛ زیرا در این صورت، چنین پرچمی، نه تنها در مقابل پرچم قائم برافراشته نشده که در مسیر و طریق و جهت او خواهد بود.
    افزون بر این، اگر با استناد به این روایات، هرگونه قیام و نهضتی را محکوم و غیر مشروع بدانیم، این گونه برداشت، با روایت‏های جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیره پیامبر و ائمه معصومین‏ علیهم السلام تعارض دارد و در مقام تعارض، باید از این روایات صرف نظر کرد.
    دو. روایاتی که بیانگر ناکامی و موفق نشدن قیام‏های پیش از قیام مهدی‏ علیه السلام است. این دسته از روایات، در ضمن، به مشروع نبودن تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی اشاره دارد؛ زیرا قیامی که بدون ثمر باشد، از دیدگاه عقل و عقلا ناپسند است.
    امام سجادعلیه السلام می‏فرماید: «وَاللَّهِ لایَخْرُجُ واحِدٌ مِنَّا قَبْلَ خُرُوجِ القائِمِ‏علیه السلام اِلاّ کانَ مَثَلُهُ مَثَلَ فَرْخٍ طارَ مِنْ وَکْرِهِ قَبْلَ اَنْ یَسْتَوِیَ جَناحاهُ فَاَخَذَهُ الصِّبْیانُ فَعَبَثُوا بِهِ»؛ [2] «به خدا سوگند هیچ یک از ما پیش از قیام قائم خروج نمی‏کند؛ مگر اینکه مَثَل او، مانند جوجه ‏ای است که پیش از محکم شدن بال‏هایش از آشیانه پرواز کرده باشد. در نتیجه کودکان او را گرفته و با او به بازی می‏پردازند».
    از این روایت نتیجه گرفته‏ اند که قیام برای تشکیل حکومت اسلامی، نه تنها بی‏ نتیجه است، که گرفتاری و ناراحتی اهل بیت‏ علیهم السلام را نیز در پی دارد. بنابراین باید از تشکیل حکومت اسلامی، پیش از قیام مهدی‏ علیه السلام چشم پوشید! استناد به این روایت و مانند آن از جهاتی باطل است:
    1. این روایت در صدد این نیست که اصل جواز قیام را ردّ کند؛ بلکه پیروزی را نفی می‏کنند. اگر نفی جواز کند، قیام امام حسین ‏علیه السلام در برابر یزید و نیز قیام زیدبن علی و حسین بن علی شهید فخ و... را محکوم کرده است! با اینکه بدون تردید، این قیام‏ها مورد تأیید ائمه ‏علیهم السلام بوده است.
    2. عدم پیروزی قیام، دلیل بر نفی تکلیف به قیام نیست؛ به عنوان نمونه «در جنگ صفین، شایع شد که معاویه مرده است. این خبر باعث شادی مردم شد. اما حضرت علی‏ علیه السلام در مقابل شادی مردم، فرمود: سوگند به آن خدایی که جان من در قبضه قدرت او است! معاویه هلاک نمی‏شود تا مردم بر او هماهنگ شوند. از آن حضرت سؤال کردند: بنابراین پس چرا با او می‏جنگید، امام فرمود: «اَلْتَمِسُ العُذْرَ بَینی وَبَیْنَ اللَّهِ» می‏خواهم بین خود و خدایم عذر داشته باشم». [3] .
    این روایت و مانند آن بیانگر این معنا است که انسان مسلمان، باید به تکلیف خود عمل کند و نباید انتظار داشته باشد، حتماً به نتیجه مطلوب برسد.
    3. امکان دارد مقصود از جمله «مِنّا اَهْل البَیْت» تنها ائمه معصومین‏ علیهم السلام باشند؛ زیرا شیعیان از آنان انتظار خروج مسلحانه را داشتند و ایشان با توجّه به شرایط حاکم بر آن زمان، می‏خواستند با اخبار غیبی، آنان را قانع کنند که هر کس از ما پیش از قیام‏قائم خروج‏ کند، به علت نبود امکانات لازم، پیروز نخواهد شد و مصلحت اقتضا می‏کند که خروج مسلحانه نداشته باشند.
    4. در برخی از روایات، به قیام‏های پیش از قیام قائم بشارت داده شده است که زمینه ساز حکومت مهدی‏ علیه السلام هستند. بدون تردید زمینه سازی آنها، به لحاظ موفقیت آن قیام‏ها است. افزون بر اینکه ایجاد آمادگی، خود بزرگ‏ترین ثمره این قیام‏ها می‏باشد.
    5. اگر بگوییم این روایات در صدد نهی از قیام و مبارزه با ستم و فساد است، با آیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیره ائمه معصومین ‏علیهم السلام ناسازگار است! از این رو باید به دور افکنده شود.
    سه. روایاتی که برای مشروع نبودن تلاش در راه ایجاد حکومت اسلامی در دوره غیبت، بدان‏ها استناد شده است. این روایات مردم را به سکوت و سکون، فرا می‏خواند و از مشارکت در هر قیام و مبارزه‏ای، پیش از تحقق نشانه‏ های ظهور باز می‏دارد.
    امام صادق‏ علیه السلام می‏فرماید: «یا سَدیرُ اِلْزَمْ بَیْتَکَ وکُنْ حِلْساً مِن اَحْلاسِهِ وَاسْکُنْ ما سَکَنَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ فَاِذا بَلَغَکَ اَنَّ السُّفْیانِیَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ اِلَیْنا وَلَوْ عَلی رِجْلِکَ»؛ [4] «ای سدیر! در خانه بنشین و به زندگی بچسب. آرامش داشته باش تا آن هنگام که شب و روز آرام هستند، اما هنگامی که خبر رسید که سفیانی خروج کرده به سوی ما بیا، اگرچه با پای پیاده باشد».
    از دیدگاه برخی، مقتضای این روایات منحصر به سدیر، نیست؛ بلکه بر همه واجب است که تا خروج سفیانی و دیگر نشانه‏ها و بالاخره تا قیام قائم ‏علیه السلام، سکوت نموده و از قیام و خروج خودداری کنند.
    در پاسخ گفتنی است که تعمیم حکم به همه افراد، در همه زمان‏ها متوقف است بر این که ما علم داشته باشیم به اینکه شخص خاصّ و یا مورد خاصی، مورد نظر امام نبوده است.
    در روایات مذکور و مانند آن، نه تنها چنین علمی نداریم که خلاف آن برای ما ثابت است. [5] .
    چهار. از روایاتی که بر مشروع نبودن ایجاد حکومت اسلامی در دوره غیبت بدان استناد شده، روایاتی است که به صبر دعوت کرده و از شتاب، نهی نموده است. در برخی از این روایات آمده است که انسان مسلمان، پیش از فرا رسیدن موعد فرج و زوال ملک ظالم، نباید خود را به زحمت بیندازد و به دنبال برقراری حکومت عدل باشد.
    امام علی ‏علیه السلام می‏فرماید: «به زمین بچسبید و بر بلاها صبر کنید. دست‏ها و شمشیرهایتان را در جهت خواست‏های زبانتان به حرکت در نیاورید و نسبت به آنچه خداوند برای شما در آن عجله قرار نداده، عجله نکنید. اگر کسی از شما در رختخواب بمیرد، اما نسبت به خدا و رسول و اهل بیت رسول، شناخت و معرفت داشته باشد، شهید از دنیا رفته و اجر او با خدا است و آنچه را از اعمال نیک نیّت داشته، پاداشش را خواهد برد و همان نیّت خیر او در ردیف به کار گرفتن شمشیر است. بدانید که برای هر چیز مدّت و سرآمدی است». [6] .
    بدون تردید سخنان امام علی‏ علیه السلام در ارتباط با مورد خاصّ و شرایط ویژه است. از طرفی روایاتی نیز از ائمه‏ علیهم السلام نقل شده که در آن بسیاری از قیام‏های علویان وغیرآن مورد تأیید آنان قرار گرفته ‏است. همچنین ‏قیام‏ هایی صورت‏گرفته که شیعیان وعالمان معروف درآن شرکت‏ داشته ‏اند. این‏دسته ازروایات، روایات‏ پیشین‏ را توضیح می‏دهند وتفسیرمی‏کنند؛ ازجمله:
    1. محمدبن‏ادریس، درکتاب «سرائر» آورده: «فردی در محضر امام ‏صادق‏ علیه السلام سخن ‏ازقیام به ‏میان‏ آورد واز خروج کسانی که از اهل بیت قیام می‏کنند، سؤال کرد.
    حضرت فرمود: «لا اَزالُ اَنَا وَ شِیعَتی بِخَیْرٍ مَا خَرَجَ الخارِجیُّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَلَوَدِدْتُ اَنَّ الخَارِجِیَّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ خَرَجَ وَعَلَیَّ نَفَقَةُ عِیالِهِ»؛ [7] «پیوسته من و شیعیانم بر خیر هستیم، تا هنگامی که قیام کننده‏ای از آل محمدصلی الله علیه وآله قیام کند، چقدر دوست دارم که شخصی از آل محمدصلی الله علیه وآله قیام کند و من مخارج خانواده او را بپردازم».
    2. روایاتی که دینداران را ستوده و دینداری را به آتش در کف گرفتن شبیه کرده است و... [8] .
    و نیز روایاتی که درباره سنگینی مسؤولیت مسلمانان راستین و ارزش آنان در دوران غیبت وارد شده که روایات پیشین را - که در نهی از قیام مسلحانه وارد شده بود - رد می‏کند.
    علاوه بر آنچه گفته شد، تأیید برخی از قیام‏ها - از جمله قیام زید، قیام حسین بن علی شهید فخ و قیام توابین - خود دلیلی بر تأویل روایات ناهی از قیام است. [9] .

    پی نوشت ها:
    [1] الکافی، ج 8، ص 295، ح 452.
    [2] همان، ج 8، ص 264؛ الغیبة، ص 199، ح 14.
    [3] ابن شهر آشوب، المناقب، ج 2، ص 259.
    [4] الکافی، ج 8، ص 264، ح 383.
    [5] ر.ک: همان، ج 2، ص 242.
    [6] نهج‏البلاغه، خطبه 233.
    [7] سرایر، ج 3، ص 569؛ وسائل الشیعة، ج 15، ص 54، ح 19975.
    [8] بحارالانوار، ج 52، ص 135.
    [9] چشم به راه مهدی‏ علیه السلام، مقاله حکومت اسلامی در عصر انتظار، محمدصادق مزینانی، ص 138 - 119.

    نویسنده : منتظرالمهدی (عج) | تاریخ ارسال : دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۴۷ ب.ظ
    بازدید : ۳۹۶ | لایک (۲)

    برچسبها : #امام زمان ارواحنافداه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی


    بق بقو
    ۲۸ دی ۹۴، ۱۴:۴۹
    سلام ،
    چطوری خواهری :)

    پاسخ: علیک السلام

    الحمدالله

    شماخوبید ؟

    خواندنی ها
    ۲۸ دی ۹۴، ۱۵:۲۵
    تعجیل در فرج مولا صلوات
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
    پاسخ:
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

    آمین......

    بق بقو
    ۲۸ دی ۹۴، ۱۹:۲۳
    شکر خوبم ‎:)‎
    پاسخ: خداروشکرعزیز، دلم برات تنگ شده بود......
    محمدرضا گلزاری
    ۲ بهمن ۹۴، ۰۰:۳۵
    سپاس
    پاسخ: خواهش میکنم...
    منتظرالمهدی۳۱۳
    منتظرالمهدی۳۱۳


    بسم الله الرحمن الرحیم

    وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ

    بِأَبصـارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ

    و یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ *

    و مَا هُوَ إِلاّ ذِکرٌ لِلعَـلَمین ۞


    --------------------------------------

    السلام علیک یابقیه الله فی ارضه

    باعرض سلام خدمت همه ی شیعیان امیرالمومنین مولاعلی علیه السلام ،دربلاگفادوتاوبلاگ داشتم امایکی ازآنهاحذف شدودیگری بخش زیادی ازپستهای آن حذف شد

    آدرس وبلاگم دربلاگفا

    montazeralmahdi313.blogfa.com

    مینویسم برای مردی که چهارگوشه ی قلبش شکسته است.(مهدی جان مرا ببخش که در تمام زندگی‌ام مراقب دل همه بودم الا دل شما)

    ـــــــ۞۞۞___۞۞۞
    __۞____۞_۞____۞
    __۞______۞_____۞
    ___۞__یا مهدی __۞
    _____۞_______۞
    _______۞___۞
    __________۞


    --------------------------------------

    خداوندا:
    از تو می خواهم

    👈نه مثل مختار بعداز واقعه!

    👈نه مثل حربن ریاحی میان واقعه!

    👈و نه مثل توابین بعد از واقعه!

    👈بلکه مثل عباس (ع) درتمام واقعه!

    👈مثل مسلم پیشتاز واقعه!

    در رکاب کسی باشیم که به انتظارش ایستاده ایم!

    سخنم بی تو مگرجای شنیدن دارد

    نفسم بی تو مگرنای دمیدن دارد!

    علت کوری یعقوب نبی(ع) معلوم است

    شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد!

    --------------------------------------
    هرگونه کپی برداری بدون ذکرمنبع شرعاحرام است.

    --------------------------------------


    این وبلاگ برای رضایت مولایم مهدی (عج) تنظیم شده است امید است که مورد تایید آن حضرت واقع شود.

    نذرصاحب الزمان (عج)

    اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب سلام الله علیها

    بیمه ی اربابم مهــــــــــدی (عج)

    1393/11/15

    ¸.•)´
    (.•´
    *´¨)
    ¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨)
    (¸.•´ (¸.•` *(`'•.¸(`'•.¸ ¸.•'´) ¸.•'´)

    التمـــــــــاس دعــــــــای فرج دارم

    (¸.•'´(¸.•'´ `'•.¸)`' •.¸)•.¸)`' •.¸)
    ¸.•´•.¸)`' •.¸)
    ( `•.¸
    `•.¸ )
    ¸.•)´
    (.•