تشکیل دولت مستضعفان و تحقق بخشیدن به آرمان والا و الهی حکومت فرو دستان و
عقب نگه داشته شدگان، از برنامه های اصلی و اقدامهای اساسی و تردیدناپذیر
مهدی موعودعلیه السلام است. در جامعه و نظامی که امام مهدی علیه السلام
بنیاد مینهد، زمام همه امور در دست طبقات محروم است و مستضعفان بر آن حکم
میرانند و به اداره جامعه میپردازند.
چنین آرمانی، هدف اصلی همه ادیان آسمانی به ویژه اسلام بوده است. در تعالیم
ادیان، معیارها و اصولی بیان شده که جهت گیری کلی به سود مستضعفان و تحقّق
بخش حاکمیت آنان است و رویارویی و نبرد اصلی پیامبران، با همین طبقات
اشراف، مسرفان، مترفان و مستکبران بوده است؛ یعنی، طبقاتی که همواره از تن
دادن به حق و عدل سرباز میزده اند و خوی و خصلت برتری جویی، سلطه طلبی، حق
کشی و بیدادگری راه و روش ایشان بوده است.
خداوند در قرآن میفرماید: «وَنُریدُ اَنْ نَمُنَ عَلَی الَّذِینَ
استُضْعِفُوا فِی الاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُم اَئِمةً وَ نَجْعَلَهُمُ
الوارِثینَ» [1] ؛ «و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند
منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین]
کنیم».
این آیه به صراحت، از امامت مستضعفان سخن گفته و فرو دستان و مستضعفان را
میراث برِ آن زمین معرفی کرده است، روشن است که در دوران ظهور و قیام مهدی
آل محمدصلی الله علیه وآله این وعده خدایی تحقق میپذیرد و حکومت آل
محمدصلی الله علیه وآله؛ یعنی، همان حکومت مردم مستضعف و رسیدن محرومان به
حق خود.
از نظر دیگر برای اجرای عدالت راستین، حاکمیت فرودستانِ محروم ضرورت دارد؛
زیرا در تمامی دوران گذشته تاریخ، مورد اصلی ظلم و بی عدالتی، طبقات محروم
بوده اند و سرانجام باید پدیده ناهنجار و ضد بشری «استضعاف» - که تعبیری از
همه ظلمها و ستمها است - از میان برود و انسان از زیر بار سنگین و
شکننده آن آزاد شود.
برای این امر مهم، مبارزه با علل اصلی «استضعاف» ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
روشن است که زورمندان و زرمداران، دو عامل اصلی استضعاف در گذشته و اکنون
بوده اند. هر ظلم و ستمی که به محرومان و بی پناهان شده است، یا مستقیم به
دست حکومتهای اشرافی و مرفّه انجام گرفته است و یا به دست طبقات اشراف و
سرمایه دار که در زیر چتر حمایت حکومتهای مستکبر قرار داشتند و با حکایت
قانونی و عملی آنها، راه ظلم، تحمیل و استثمار را هموار میساختند.
این نظامها و جریانهای ضد بشری، هنگامی پایان می یابند که حکومت و قدرت
سیاسی و نظامی جامعه، به دست طبقات محروم و مستضعف سپرده شود. دفاع از حقوق
پایمال شده فرودستان و مستضعفان، آن گاه امکان دارد که حاکمیت به دست آنان
سپرده شود. هر حکومتی - هر چه صالح باشد - نمیتواند حقوق محرومان را به
آنان بازگرداند؛ مگر اینکه خود از این طبقه باشد و دردهای این طبقه را با
تمام وجود خویش لمس کرده باشد. از این رو، باید مستضعفان حاکمیت یابند و
این از شاخه های اصلی اجرای عدالت مطلق است. [2] .
پی نوشت ها:
[1] قصص (28)، آیه 5.
[2] عصر زندگی، ص 165 - 174.
نویسنده : منتظرالمهدی (عج) |
تاریخ ارسال : جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ
بازدید : ۴۸۹ |
لایک (۵)
موفق باشید ان شاءالله
سلامت باشید........
عالی
باسلام مطلب شما در سایت نقل قول انتشار یافت
برای نشر سریعتر مطالب خود بما پیوندید.و مطالب خود را از طریق ورود به سایت و انتخاب گزینه ارسال مطالب برای ما ارسال کنید
باتشکرمدیریت نقل قول
ممنون...
Regards